آفتاب

ساخت داروی ضد تشعشات هسته‌ای

ساخت داروی ضد تشعشات هسته‌ای

محققان اخیراً دارویی ساخته‌اند که استفاده آن می‌تواند بدن انسان را تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض تشعشعات هسته‌ای محافظت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از نشریه اینترنشنال بیزینس تایمز، فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن که در سال 2011 رخ داد و افزایش احتمال خطر قرار گرفتن انسان در معرض تشعشعات رادیواکتیو، باعث شد تا محققان به صورت جدی‌تر به دنبال ساخت داروهای موثری در این زمینه باشند.

این دارو که (DBIBB) نام دارد می‌تواند علائم و نشانه‌هایی را که در اثر تشعشعات رادیواکتیو در بدن ظاهر می‌شود را به سرعت درمان کند.

تشعشعات هسته‌ای آسیب‌های جبران ناپذیری را به بدن انسان وارد می‌کند،‌ سلول‌هایی که بیش از سلول‌های دیگر بدن در معرض این تشعشعات قرار می‌گیرند، سلول‌های مغز استخوان هستند.

این تشعشعات به ساختار DNA این سلول‌ها آسیب می‌رساند و در صورتی که این سلول‌ها نتوانند آسیب وارد شده را ترمیم کنند. سلول دستخوش تغییراتی می‌شود که اصطلاحاً به آن مرگ سلولی می‌گویند.

داروی جدید (DBIBB) در این زمینه سه اقدام مهم را انجام می‌دهد. این دارو با بالا بردن سرعت ترمیم DNA، مانع از مرگ سلولی شده و از بدن انسان در برابر تشعشعات هسته‌ای محافظت می‌کند.

به گفته محققان این دارو تاکنون عوارض جانبی برای بدن انسان از خود نشان نداده است اگرچه این به معنی آن نیست که این دارو هیچ‌گونه عوارض جانبی نخواهد داشت.

انتهای پیام

کد N691030

وبگردی