آفتاب
لاریجانی در دیدار همتای گرجستانی:

مذاکره مسیر معقول حل مساله هسته‌ای ایران است

مذاکره مسیر معقول حل مساله هسته‌ای ایران است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسیر مذاکرات را مسیر معقول برای حل مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می دانیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز با اوسو پاشویلی، رئیس مجلس گرجستان دیدار و پیرامون گسترش روابط دو جانبه گفتگو کرد.

پس از انجام این دیدار، لاریجانی در جمع خبرنگاران با تقدیر از رئیس مجلس گرجستان و هیات همراه به دلیل پذیرفتن این دعوت گفت: در جریان این دیدار، مذاکرات خوبی در زمینه گسترش روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای داشتیم.

وی افزود: ایران و گرجستان از نظر تاریخی، فرهنگ نزدیکی با هم داشته و سوابق تاریخی ما بهم مربوط است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روابط اقتصادی ما قابل گسترش است که بحث مفصلی در این باره داشتیم که در چه زمینه هایی می توان روابط تجاری را گسترش داد.

لاریجانی افزایش روابط فی‌مابین در زمینه انرژی، آب، گاز، صنعت و سرمایه‌گذاری جانبی و نیز امکانات توریستی را از جمله زمینه های گسترش روابط دو کشور دانست.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: قرار شد مسئولان دو کشور را ترغیب کنیم که در زمینه های موجود همکاری بیشتری داشته باشند و مجلس و نیز کمیسیون سیاست خارجی این موضوعات را دنبال می کنند.

وی گفت: همچنین در این دیدار درباره تروریسم در منطقه بحث شد که همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم بین دو کشور وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با مهم خواندن سفر هیات پارلمانی گرجستان به ایران توضیح داد: این سفر راه ها را برای همکاری دو کشور تسهیل می کند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره واکنش مجلس در صورت تصویب تحریم های جدید از سوی کنگره آمریکا گفت: سناریوی این موضوع را در ایران به طور جدی طراحی کرده ایم، غرب در این مسیر پشیمان خواهد شد و با حرکت جهشی از سوی ایران مواجه می شود، این مساله برای ایران مقدور است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: ما در مسیر مذاکرات انعطاف‌هایی داشتیم تا مساله حل شود، اما اینکه امروز آقای اوباما عنوان کرده در پارلمان و کنگره مشکلاتی داریم، به ما ربطی ندارد.

وی افزود: ایران نباید هزینه حل مشکلات را بدهد، اگر اوباما در حل مسائل داخلی خود گرفتار است، نباید مشکلات را در مذاکرات سرریز کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: غرب باید برای حل مشکلات و کنترل آن توانمندی داشته باشد. همانطور که ما در این شرایط توان کنترل را داریم، اما هرگونه ناتوانی از سوی غرب به این معنا است که آنها مذاکرات را بر هم زدند.

لاریجانی اضافه کرد: مسیر مذاکرات از نظر ما برای حل موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران معقول است و زمینه و مطالعات برای سناریوی بدیل غرب در بودجه سال آینده نیز در نظر گرفته شده است.

کد N690995

وبگردی