آفتاب

بلومبرگ: ملک سلمان ناگزیر به تغییر رویکردش در قبال ایران است

بلومبرگ: ملک سلمان ناگزیر به تغییر رویکردش در قبال ایران است

شبکه‌ی خبری بلومبرگ با اشاره به روی کار آمدن پادشاه جدید عربستان گزارش داد: شکی نیست که ملک سلمان سیاست‌های گذشته‌اش را ادامه می‌دهد اما وقتی پای ایران وسط می‌آید باید تحولی جدید در رویکرد خود ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه‌ی خبری بلومبرگ پس از روی کار آمدن ملک سلمان، پادشاه جدید عربستان در گزارشی نوشت: ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود وعده داده است که به سیاست‌های گذشته عربستان ادامه می‌دهد. هیچ دلیلی برای تردید در این اظهارات وجود ندارد چون وی پیش از این نیز در دوران بیماری ملک عبدالله پادشاه پیشین کشورش عربستان را اداره کرده است اما وقتی صحبت از ایران به میان می‌آید لازم است که تحولی در شیوه‌های خود ایجاد کند.

خصومت قدیمی پادشاهی عربستان با دولت ایران ادعاهای ملک سلمان برای حفظ ثبات را تضعیف خواهد کرد به علاوه این تغییر رویکرد آن‌قدر هم که به نظر می‌آید غیر طبیعی نیست.

منطقه خاورمیانه بسیار سریع‌تر از مسائل داخلی عربستان در حال تغییر است. تنها چند ساعت پیش از مرگ ملک عبدالله در 90 سالگی، رییس‌جمهور و دولت یمن استعفا داده و کشور را به دست حوثی‌ها سپردند اتفاقی که برای سعودی‌ها خوشایند نیست. حوثی‌ها از منظر ریاض هماندند حزب‌الله برای تل آویو هستند. هم‌چنین سیاست عربستان برای حمایت مالی و نظامی از مخالفان بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه که هم‌پیمان ایران محسوب می‌شود با قدرت‌گیری داعش و القاعده پایان یافته است چون احتمال دارد هر دوی آن‌ها کاخ پادشاهی سعودی‌ها را تخریب کنند.

بنابراین واضع است که عربستان سعودی در این لحظه تنها دو انتخاب دارد. مناقشات فرقه‌یی غیرمستقیم بی‌پایان با ایران را ادامه دهد یا به دنبال بهبود روابط با ایران برود.

خصومت میان تهران در ریاض آن‌قدر که گفته می‌شود سخت و کشنده نیست. در واقع این اختلاف به زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران باز می‌گردد که در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی تا حدی به سمت تنش‌زدایی پیش رفت و به نظر می‌آمد که پادشاه عربستان گفت‌وگو با محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور بعدی ایران را آغاز کند اما این تلاش‌ها به جایی نرسید.

ملک سلمان در اولین سخنان خود پس از به پادشاهی رسیدن بر لزوم ادامه سیاست‌های عربستان در حوزه‌ی نفت و روابط با واشنگتن تاکید کرد اما گاهی اوقات تغییر در سیاست‌ها ضروری است و این در موضوع روابط با ایران صدق می‌کند. گزینه جایگزین می‌تواند ادامه هرج و مرج در عراق، سوریه و کشور یمن باشد اما تغییر چیزی است که به‌زودی به سراغ ملک سلمان می‌آید.

انتهای پیام

کد N690801

وبگردی