آفتاب

مرگ ملک سرانجام ظریف را به ریاض کشاند

مرگ ملک سرانجام ظریف را به ریاض کشاند

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در مراسم رسمی مرگ پادشاه عربستان به ریاض رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در مراسم رسمی مرگ ملک عبدالله، پادشاه عربستان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به ریاض رفت.

ظریف که به منظور شرکت در اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس به سر می برد، صبح امروز عازم عربستان سعودی شد.  

پیش از این سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان در صدر اخبار مربوط به روابط دو کشور ایران و عربستان قرار داشت.  

حسین امیرعبدالهیان، معاون عربی و آفریقای وزرات امور خارجه کشورمان گفت: دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در نیویورک دیداری مثبت بود. این دیدار یکی از گام های رو به جلو محسوب می‌شود و من نیز قبلاً به جده سفر کردم و در دیدار با امیر "سعود الفیصل" حرف های خوبی از ایشان شنیدم.

وی افزود: پس از این دو دیدار مثبت که برای کشورهای منطقه نیز دارای آثار و پیامدهای سازنده ای بود، ما دعوتنامه ای کتبی از وزیر خارجه عربستان برای سفر محمد جواد ظریف،  وزیر امور خارجه ایران به ریاض با هدف بررسی مسائل منطقه ای و بین المللی دریافت کردیم و آماده فراهم کردن مقدمات سفر ظریف به عربستان بودیم و زمانی برای سفر ایشان تعیین شده بود که متأسفانه اظهارات رسانه ای تند و غیرمنتظره وزیر امور خارجه عربستان مانع آغاز این سفر شد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما برنامه ریزی کرده بودیم که دیدار ظریف و مسؤولان عربستانی دو سه هفته پس از عید قربان در ریاض برگزار شود، من نیز در دیدارم با سعود الفیصل در جده از ایشان برای سفر به ایران دعوت کرده بودم که ایشان پذیرفتند، ولی اظهارات غیرقابل قبول سعود الفیصل درباره سوریه باعث شد که ما در داخل کشور تحت فشار افکار عمومی قرار بگیریم. وزیر خارجه عربستان همچنان بر ضرورت دیدار با ظریف تأکید دارد، و ما تلاش می کنیم که این دیدار در اولین فرصت مناسب تحقق یابد.

به هر حال هر چند که سفر امروز ظریف به ریاض در راستای روابط دو جانبه نیست و یک اقدام سنبلیک است که وزیر امور خارجه به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران انجام می دهد، اما شاید بتوان گفت که پس از یک سال فراز و نشیب امکان این سفر تنها پس از مرگ پادشاه عربستان فراهم شد.

کد N690644

وبگردی