آفتاب

انتشار نمونه صوتی بازماندگان عاشیق‌های قشقایی

انتشار نمونه صوتی بازماندگان عاشیق‌های قشقایی

دامون شش‌بلوکی، نمونه هایی از اجراهای آخرین بازماندگان نسل عاشیق‌های قشقایی را در قالب آلبوم به بازار موسیقی عرضه کرد.

این هنرمند فعال در عرصه‌ی موسیقی قشقایی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش موسیقی ایسنا، اظهار کرد:‌ «عاشوقلر موقام‌لاری» توسط انتشارات «ماهور»‌ منتتشر شده است و روایت‌هایی از عاشیق‌های بنام قشقایی از منظومه‌ها‌ی «کوراغلو»، «غریب و صنم» و «محمود و نگار» را دربر می‌گیرد.

او ادامه داد:‌ عاشیق‌ها که از مهم‌ترین عوامل آفرینش، حفظ، ارائه و اشاعه‌ی ادبیات شفاهی جوامع و فرهنگ‌های قومی‌ خودشان هستند، مضمون های عاشقانه، حماسی، رزمی و بزمی را در قالب منظومه های داستانی، با روایتی موسیقایی، همراه با پند‌های اخلاقی و حکیمانه و نکات عرفانی روایت می‌کنند. برای مثال در ایل قشقایی کوراوغلوی روایت شده توسط «عاشیق صیاد» بین عاشیق‌های آن دوره، شهرتی خاص داشته یا در آذربایجان کوراوغلوی عاشیق فیض‌الهی این ویژگی را داشته است.

شش‌بلوکی از انتشار اثر دیگرش به نام «نغمه‌های شکرین» نیز خبر داد و گفت: این اثر شامل ترانه‌های مناطق مختلف است و نمونه‌های صوتی اجرایی از ترانه‌ها و واسونک‌های شاد و برخی آوازهای مناطق مختلف استان فارس که توسط خوانندگان معاصر شیرازی مانند شکر شیرازی٬ صمد عقاب٬ حسن‌زاده شیرازی و ... با همراهی نوازندگان مسلط آن دوره در شیراز اجرا و ضبط شده است.

این هنرمند موسیقی قشقایی همچنین اظهار کرد:‌ اثر دیگری که به‌تازگی از من منتشر شده، آلبومی شامل روایت کوراغلوی قشقایی است که توسط مرادقلی ابراهیمی خوانده شده و این قصه به‌صورت خلاصه در آلبوم گنجانده شده است.

انتهای پیام

کد N690481

وبگردی