آفتاب

کری: خشونت افراطی ربطی به اسلام ندارد

کری: خشونت افراطی ربطی به اسلام ندارد

وزیر خارجه آمریکا گفت: افراط‌گرایان خشن که کودکان و سایرین را در عراق، سوریه، نیجریه و سایر بخش‌های جهان می‌کشند ممکن است که از اسلام برای توجیه کارهایشان استفاده کنند اما غرب باید در توصیف آنها به عنوان "افراطی اسلامی" بسیار محتاط باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در جمع رهبران سیاسی و اقتصادی در نشست داووس خواستار تلاش جهانی برای مقابله با افراط‌گرایی و خشونت شد.

وی گفت: اشتباه است که اسلام را با رفتار مجرمانه مرتبط بدانیم که ریشه در فقر، بیگانگی و سایر عوامل دارد. ما باید دقیق عمل کنیم. بزرگترین اشتباهی که ممکن است مرتکب شویم این است که مسلمانان را برای جرایم سرزنش کنیم در صورتی که دین آنها ارتکاب جرم را نفی می‌کند.

کری تاکید کرد: ما قطعاً می‌توانیم دشمنانمان را با توهین کردن به شرکای بالقوه خود نابود کنیم. ممکن است ما با این کارمان به آتش دامن بزنیم.

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا اختلافات لفظی میان آمریکا و متحدان نزدیکش را پررنگ می‌کند.

پیش از وی فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی خود خطاب به همین جمع گفت که "افراط‌گرایی اسلامی" مشکلی است که باید با آن مقابله شود. روز پنجشنبه نیز فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در کنار کری ایستاد و بر نابودی آنچه وی "عذاب خشونت افراط‌گرایان" خواند، تاکید کرد.

در ادامه نشست داووس سوئیس، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که مقابله با افراط گرایی برای چندین دهه ادامه خواهد یافت مگر آنکه به علل ریشه‌ای آن رسیدگی شود. اگرچه وی هیچ راهی برای رسیدن به این هدف پیشنهاد نداد اما خواستار «مشارکت جهانی» برای مقابله با فقر، بیکاری و عدم مسوولیت‌پذیری دولت‌ها شد.

وی گفت: مبارزه با افراط‌گری به میدان‌های نبرد ختم نمی‌شود. اصل سخنان من این است که در کلاس‌های درس، مکان‌های مقدس، مرکز جوامع، محل کار و در هر خیابانی باید آموزش اتفاق بیفتد. اراضی تحت کنترل داعش هر روز کوچکتر می‌شود و آنها منزوی می‌شوند.

وی افزود: ما همچنین باید به تقویت سومالی و نیجریه در مقابله با خشونت ادامه دهیم. حذف تروریست‌هایی که ما امروز با آنها سر و کار داریم، تنها بخشی از مشکل را حل می‌کند. ما باید کارهای بیشتری را انجام دهیم که از خشونت افراطی پیشگیری کنیم. ما باید شرایطی ایجاد کنیم که زمینه اقدامات خشونت‌آمیز برای همیشه تغییر کند.

کری در داووس

انتهای پیام

کد N690464

وبگردی