آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

زنگنه : چرخش خاصی در سیاست‌های عربستان صورت نخواهد گرفت

زنگنه : چرخش خاصی در سیاست‌های عربستان صورت نخواهد گرفت

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: با روی کار آمدن پادشاه جدید عربستان چرخش خاصی در سیاست‌های عربستان صورت نخواهد گرفت و همچنان سکان سیاست خارجی در دستان سعود الفیصل خواهد بود.

صباح زنگنه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌با اشاره به درگذشت پادشاه عربستان و روی کار آمدن سلمان عزیز جانشین وی گفت:‌ دو نفر از نسل سوم شاهزاده های عربستان که واردعرصه مرکزیت خاندان شده‌اند قابل توجه است .

وی ادامه داد: محمد بن نایف و محمد بن سلمان شاهزاده‌هایی هستند که پس از مرگ پادشاه عربستان روی کار آمدند . محمد بن نایف ولیعهد دوم و وزیر کشور است و پسر سلمان عزیز یعنی محمد عزیز وزارت دفاع را در اختیار دارد.

زنگنه با بیان اینکه فرزندان برادران سدیری در تشکیلات جدید تقویت شده‌اند، گفت:‌ با کنار گذاشتن متعب بن عبدالله که می‌توانست یکی از گزینه‌های مطرح برای ولیعهد دومی باشد، محمد بن نایف که جزء برادران سدیری است روی کار آمد و باعث افزایش قدرت این خاندان در حکومت و تشکیلات جدید عربستان شد. از سوی دیگر با روی کارآمدن محمد بن نایف جهت‌گیری اصلی حکومت قویا امنیتی خواهد شد. بنابراین احتمالا در رفتارهای حکومت در داخل و سیاست های خارجی عربستان بیشتر شاهد موضع گیری امنیتی خواهیم بود.

وی ادامه داد: هرچند سلمان عزیز طی مدتی که ولیعهد اول بود به چند کشور رفته و در چند کنفرانس نیز حضور داشت اما کمتر سابقه و یا علاقه‌ای نسبت به مسائل سیاست خارجی از خود نشان داده است و بعید نیست همچنان عمده تصمیم گیری‌های اساسی در دست وزرای خارجه ، وزرای کشور و ولیعهد اول و دوم باقی بماند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه ولیعهد اول عربستان همچنان چهره‌ای امنیتی محسوب خواهد شد، گفت: ولیعهد عربستان رئیس سازمان امنیت این کشور و ولیعهد دوم هم وزیر کشور و مسئول امنیت داخلی عربستان بود. بنابراین چرخش خاصی در عربستان و سیاست‌های این کشور دیده نخواهد شد و همچنان سکان سیاست خارجی در دستان سعود الفیصل باقی خواهد ماند.

انتهای پیام

کد N690372

وبگردی