آفتاب

الگوریتم هوشمندی که رفتار خورشید را پیش‌بینی می‌کند

الگوریتم هوشمندی که رفتار خورشید را پیش‌بینی می‌کند

دانشمندان آمریکایی الگوریتم هوشمندی طراحی کرده‌اند که قادر است هشدارهای زودهنگامی درباره جرقه‌های خورشیدی ارائه دهد. این جرقه‌ها می‌توانند انرژی معادل 100 میلیارد بمب اتم را آزاد کنند.

دانشمندان آمریکایی الگوریتم هوشمندی طراحی کرده‌اند که قادر است هشدارهای زودهنگامی درباره جرقه‌های خورشیدی ارائه دهد. این جرقه‌ها می‌توانند انرژی معادل 100 میلیارد بمب اتم را آزاد کنند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، چنین جرقه‌هایی به دلیل تغییر میدان‌های مغناطیسی سراسر سطح خورشید رخ می‌دهند و بسامد آن‌ها هر 11 سال افزایش می‌یابد. این جرقه‌ها می‌توانند موجب قطع گسترده شبکه‌های برق شوند و به زیرساخت‌های اساسی آسیب‌های جدی وارد کنند.

فیزیکدانان خورشیدی دانشگاه استنفورد به نام‌های «مونیکا بابرا» و «سباستیان کویدات» بزرگ‌ترین مجموعه مطالعات خورشیدی در «رصدخانه دینامیک خورشیدی» را برای یافتن الگوهایی در مولفه‌ای به نام خطوط مغناطیسی برداری بررسی کردند. این خطوط قدرت و جهت میدان‌های مغناطیسی سطوح خورشید را توصیف می‌کنند.

الگوریتم آن‌ها شیوه‌ای پیشرفته برای تحلیل مقادیر عظیم داده خورشیدی و دسته‌بندی آن‌ها به گروه‌های مختلف به شمار می‌آید. این سامانه، اطلاعات را به مجموعه‌ای از گروه‌های تثبیت‌شده متصل می‌کند؛ الگوریتم جدید الگوها را جستجو کرده و به دنبال اطلاعات مرتبط برای پیش‌بینی‌کردن گروهی خاص است.

محققان از سیستم خود برای بررسی ویژگی‌های دو مورد از قدرتمندترین گروه‌های جرقه‌های خورشیدی یعنی گروه‌های M و X استفاده کردند. گرچه تیم‌های علمی دیگر از الگوریتم هوش مصنوعی برای پیش‌بینی جرقه‌های خورشیدی استفاده کرده‌اند، تاکنون هیچ تیم علمی این عمل را با مجموعه بزرگی از داده‌ها و مشاهدات میدان مغناطیسی برداری انجام نداده بود.

جرقه‌های گروه M می‌توانند موجب رخداد توفان‌های تشعشعی کوچکی شوند که ممکن است فضانوردان را به خطر بیندازند، این در حالی است که جرقه‌های گروه X قدرتمندترین جرقه‌ها به شمار می‌آیند.

محققان حاضر در این پروژه نواحی جرقه‌زا و غیرجرقه‌زا را از پایگاه داده متشکل از بیش از 2000 ناحیه فعال خورشید دسته‌بندی کردند و سپس این نواحی را با 25 ویژگی از جمله انرژی و درجه میدان مغناطیسی آن‌ها از یکدیگر تمیز دادند.

آن‌ها سپس الگوریتم هوش مصنوعی را با 70 درصد داده‌های موجود تغذیه کردند تا به آن آموزش دهند ویژگی‌های مرتبط را شناسایی کند. این الگوریتم تایید کرد می‌توان از انرژی ذخیره‌شده در میدان‌های مغناطیسی برای پیش‌بینی جرقه‌های خورشیدی بسیار مرتبط استفاده کرد و این که با استفاده از تعداد 25 ویژگی،نواحی فعالی که جرقه‌زا هستند و همچنین نواحی آرام را از یکدیگر تشخیص داد.

گام بعدی در پیش‌بینی جرقه‌های خورشیدی، واردکردن داده‌های حاصل از جو خورشید در الگوریتم هوشمند ابداعی است.

انتهای پیام

کد N690188

وبگردی