آفتاب

کره شمالی برای ازسرگیری مذاکرات با کره جنوبی شرط گذاشت

کره شمالی برای ازسرگیری مذاکرات با کره جنوبی شرط گذاشت

کره شمالی لغو تحریم‌های اعمال شده از سوی کره جنوبی علیه پیونگ یانگ را شرط ازسرگیری مذاکرات بین دو کره اعلام کرد.

کره شمالی لغو تحریم‌های اعمال شده از سوی کره جنوبی علیه پیونگ یانگ را شرط ازسرگیری مذاکرات بین دو کره اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات اولین واکنش‌ رسمی کره شمالی به پیشنهاد کره جنوبی برای از سرگیری مذاکرات و یا برداشتن محدودیت‌ها برای دیدار خانواده‌ها در دو کره است.

ساکنان این شبه جزیره پس از جنگ‌های داخلی سال 1950 و جدا شدن دو کره از یکدیگر جدا شده‌اند. کره جنوبی نیز از سال 2010 و پس از حمله به کشتی این کشور تحریم‌هایی را علیه پیونگ یانگ اعمال کرد.

در همین حال پس از سفر غیرمنتظره یک هیات ارشد از پیونگ یانگ طی اکتبر سال گذشته به کره جنوبی و شرکت در مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی، کره جنوبی نسبت به مذاکره درباره تحریم‌ها به عنوان راهی جهت پیشرفت در روابط بین دو کره ابراز تمایل کرد.

این تحریم‌ها در مه سال 2010 پس از حمله به یکی از کشتی‌های نیروی دریایی سئول و کشته شدن 46 سرباز علیه پیونگ یانگ اعمال شده و تقریبا تمامی مبادلات سیاسی و تجاری بین دو کره قطع شد. این در حالی است که کره شمالی مسئولیت حمله به این کشتی را نپذیرفته است.

با این حال اکنون یکی از سخنگویان کمیته‌ اتحاد صلح آمیز کره در کره شمالی درباره از سرگیری گفت‌وگوها با طرف دیگر شبه جزیره گفت: اگر مسائل حقوق بشری و بشردوستانه واقعا برای دولت کره جنوبی مهم است، ابتدا باید تحریم‌هایی را که برای اهداف خصمانه اعمال شده، لغو کند.

وزارت اتحاد کره جنوبی که مسئولیت امور دو کره را برعهده دارد، نیز در مقابل عنوان کرد، لغو تحریم‌ها ابتدا نیازمند اقدامات مسئولانه از سوی کره شمالی است.

این وزارتخانه طی بیانیه‌ای با اشاره به تحریم‌های سئول علیه پیونگ یانگ اعلام کرد: این بسیار تاسف آور است که کره شمالی مساله کاملا بشردوستانه‌ای چون جدا ماندن خانواده‌ها را با تحریم‌های 2010 مرتبط می‌داند این دو مساله هیچ ربطی به هم ندارند.

کره شمالی همچنین به علت آزمایشات اتمی و موشکی خود به شدت از سوی آمریکا مورد تحریم واقع شده است. در همین حال کره شمالی طی ماه‌ جاری میلادی لغو رزمایش مشترک سالانه کره جنوبی و آمریکا را خواستار شد اما آمریکا و کره شمالی با دفاعی خواندن این رزمایش درخواست پیونگ یانگ را رد کردند.

انتهای پیام

کد N690184

وبگردی