آفتاب

واشنگتن اقدامات ضد تروریسم را در یمن به حالت تعلیق درآورد

واشنگتن اقدامات ضد تروریسم را در یمن به حالت تعلیق درآورد

در حالی که برخی مسئولان آمریکایی از تعلیق اقدامات ضد تروریستی واشنگتن در یمن خبر دادند، سخنگوی کاخ سفید عنوان داشت: آمریکا همکاری مستحکم خود را در زمینه مبارزه با تروریسم در یمن ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز به نقل از دو تن از مقامات امنیتی آمریکا گزارش داد که فروپاشی دولت یمن و استعفای رئیس جمهور این کشور که از سوی آمریکا حمایت می‌شدند فلج شدن تلاش‌های مبارزه با تروریسم در یمن را به دنبال داشت و این امر باعث شکستی بزرگی در روند تلاش‌های مبارزه با گروه "القاعده در شبه جزیره عرب" شده است.

چند مسئول دیگر آمریکایی نیز خاطرنشان کردند که توقف این اقدامات دست کم شامل توقف موقت حملات پهپادها می‌شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که تعدادی از نظامیان آمریکایی با نیروهای یمنی در پایگاه‌ هوایی "العند" در جنوب یمن همکاری می‌کنند که این مقر یک پایگاه اطلاعاتی است که شاخه القاعده در یمن را زیر نظر دارد.

همچنین چند مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند اوضاع یمن نامشخص است و تعلیق این اقدامات، موقتی و با هدف ارزیابی اوضاع ناآرام در این کشور است.

این در حالی است که جاش ارنست، سخگوی کاخ سفید عنوان داشت: تغییراتی در برنامه حملات پهپادهای آمریکایی علیه القاعده یمن صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا نسبت به ثبات سیاسی در یمن نگران است اما معتقد است که القاعده یمن خطرناک‌ترین گروه در جهان است.

ارنست در مصاحبه با خبرنگاران عنوان داشت: دولت آمریکا همچنان به ادامه اجرای برنامه‌های مبارزه با تروریسم علیه القاعده در شبه جزیره عرب متعهد است.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: در این مرحله تغییری در سیاست آمریکا در مورد یمن صورت نمی‌گیرد و دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا همچنان شراکت مستحکمی با بخش زیرساختی امنیت ملی یمن دارد.

وی افزود: ما از نزدیک با دولت عبدربه منصور هادی همکاری کردیم و تاکید می‌کنیم که همکاری خود را با دولت یمن برای ادامه این تلاش مهم در زمینه مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهیم.

وی تصریح کرد: تنش سیاسی در یمن شاهد و گواهی بر این امر نیست که القاعده در شبه جزیره عرب در حال به دست آوردن نفوذ است.

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد: مجددا باید دولت قانونی در یمن تشکیل شود که با طرح شورای همکاری خلیج فارس و نتایج مذاکرات ملی یمن و قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین یمن همسو بوده و بر مبنای جدول سازمانی مشخصی جهت تدوین قانون اساسی و اجرای همه‌پرسی در مورد آن و برگزاری انتخابات سراسری باشد.

انتهای پیام

کد N690115

وبگردی