آفتاب
سفیر چین در گفتگو با مهر:

اهمیت مذاکرات هسته ای با ایران برای چین/ روابط پکن-تهران همه جانبه است

اهمیت مذاکرات هسته ای با ایران برای چین/ روابط پکن-تهران همه جانبه است

سفیر چین در ایران با اشاره به اهمیت مذاکرات هسته ای با ایران برای چین تاکید کرد که روابط پکن-تهران همه جانبه است.

«پانگ سن» در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که آیا تصویر می کنید ایران و گروه 1+5 در ماه مارس به توافق سیاسی دست یابند و چین چه اقداماتی را در جهت کمک به رفع مشکلات موجود در مسیر مذاکرات مستقل از سایر اعضای 1+5 انجام می دهد؟ گفت: چین اهمیت بسیاری را به مذاکرات گروه 1+5 با ایران می دهد و نقش مثبت و بسیار سازنده ای را در این مذاکرات ایفا کرده است.

وی افزود: در جریان مذاکرات یک سلسله طرح های مثبت و سازنده را مطرح کردیم، از جمله برداشتن تحریم ها و حجم فعالیت های هسته ای ایران که برای رفع مشکلات میان طرفین و رسیدن به توافق جامع بسیار مفید است.

سفیر چین در ایران گفت: در حال حاضر طرف ها موافقند که مدت مذاکره را تا ژانویه تمدید کنند و تلاش می کنند تا مذاکرات فشرده ای انجام شود. چین نیز کوشش می کند تا نقش سازنده خود را در رسیدن به توافق جامع ایفا کند.

پانگ سن در پاسخ به این پرسش که توافق بزرگ روسیه و چین در خصوص انرژی که به توافق قرن معروف شده است، آیا نشان دهنده این است که در روبط روسیه و چین اهداف راهبردی سایر اهداف از جمله اهداف اقتصادی را تحت الشعاع قرار می دهد؟ گفت: روابط چین و روسیه جامع است و شامل همکاریهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و انرژی و بخشهای دیگر است. روابط کشور چین و ایران نیز همه جانبه است.

سفیر چین در ایران در پاسخ به این پرسش که نقش آمریکا در تشدید تنش میان ژاپن و چین بر سر مسائل ارضی چیست و پکن چه سیاستی را در قبال تنش زایی واشنگتن در شرق آسیا اتخاذ کرده و می کند؟ گفت: آمریکا همواره اعلام کرده که موضع بی طرفانه ای را در قبال تنش های ارضی میان چین و همسایگانش دارد. ما هم امیدواریم کشور آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوسیه نقش سازنده ای را ایفا کند و برای صلح و ثبات این منطقه کوشش کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خطری از ناحیه گروههای تکفیری چین را تهدید می کند؟ گفت: فکر کنم این یک مسئله گسترده است که نه تنها چین با آن روبرو است بلکه آمریکا، اروپا و منطقه خاورمیانه را تهدید می کند.

پانگ سن در پاسخ به این پرسش که روابط ایران و چین در شرایط کنونی در چه سطحی است؟ چشم انداز این روابط چگونه است؟ گفت: روابط ایران و چین دارای سابقه دیرینه است و بین کشور چین و ایران هرگز رویداد بدی در تاریخ اتفاق نیفتاده است و روابط دو کشور خوب بوده و بهبود نیز می یابد.

وی در پایان تاکید کرد: دو کشور چین و ایران دارای تاریخ بسیار طولانی و فرهنگ غنی هستند و در برخی از مسائل امور بین الملل موضع و منافع مشترک دارند و بر این باورم که همکاریهای دو کشور در زمینه های مختلف گسترش می یابد.

..........................................

گفتگو از معصومه زارع

کد N689907

وبگردی