آفتاب

زندگی «علی اصغر» با یک موتور در هم پیچید

زندگی «علی اصغر» با یک موتور در هم پیچید

علی‌اصغر – ع در یک خانواده فقیر چهار نفره در حسین‌آباد کرمان بزرگ شد و تنها 16 سالش بود که گرفتار ناآگاهی خود شده و اکنون دو سال است که روزگار خود را بدون خانواده در کانون اصلاح و تربیت سپری می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، «علی اصغر – ع» اظهار کرد: تابستان سال 90 بود که کار کرده و مقداری پول را جهت خرید موتوری که آرزویش را داشتم جمع کردم و توانستم به خواسته خود برسم.

وی ادامه داد: عصر یک روز پس از تعمیر موتورم آن را روشن کرده و به بیرون از خانه رفتم که پس از مدت کوتاهی با موتور عبدالرضا پسری که در همسایگی‌مان بود، برخورد کردم.

علی‌اصغر ادامه داد: بسیار ترسیده بودم و قدرت فکر کردن به هیچ چیز را نداشتم، به صورت عبدالرضا نگاهی انداختم و دیدم نفس می‌کشد. پس از رساندن عبدالرضا به بیمارستان همه دعاهایم سلامتی او شده بود، اما دو روز بعد خبر فوتش را از زبان مادرم شنیدم.

علی‌اصغر که هم‌اکنون هم در تنهایی‌اش به عبدالرضا فکر می‌کند و از خرید آن موتور ناراحت و پشیمان است، گفت: پس از فوت عبدالرضا خانواده آنها از من شکایت کردند و از احضاریه اول دستگیر و به کانون وارد شدم.

وی افزود: خانواده عبدالرضا دیه 150 میلیون تومانی فرزند خود را می‌خواهند اما خانواده‌ من از بضاعت مالی برخوردار نیستند و هیچ مبلغی را نمی‌توانند برای رهایی من از این مکان پرداخت کنند.

علی‌اصغر گفت: زمانی که قصد خرید موتورم را داشتم خانواده‌ام بارها به من گوشزد کردند که آن را بیمه کنم و گواهینامه خود را بگیرم اما گوشم شنوای این صحبت‌ها نبود.

علی‌اصغر که نوجوانی بسیار آرام و با ادب بود در حال حاضر اول دبیرستان است و به رشته‌ی حسابداری علاقه دارد. او در کنار درس خود آموزش‌های کامپیوتر و کیف‌دوزی را هم فرا می‌گیرد.

وی از رفتار خانواده‌ی عبدالرضا ناراخت نبود و می‌گفت آنها با من هیچ برخورد بدی ندارند چون می‌دانند مقصر نیستم و از خصوصیات اخلاقی من با خبرند.

او بیشتر از همه دلش برای مادرش تنگ شده بود و می‌گفت: در اینجا بیشتر متوجه اشتباهات خود می‌شوی، اشتباهاتی که برای جبران‌ آنها دیگر کاری از دستت ساخته نیست و تنها عبرتی با تو همراه می‌شود.

علی‌اصغر هم‌چنان چشم به راه کمک‌های انسان‌دوستانه‌ی خیرین از طریق ستاد دیه است.

«حمیدرضا کمالی» مربی کانون اصلاح و تربیت کرمان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که اگر اساس آموزش خوب باشد جامعه هم مسیر خوبی را طی می‌کند، گفت: آموزش و پرورش باید آموزش‌های بیشتری را در مدارس داشته باشد چون گاهی اوقات حرف یک معلم و مربی می‌تواند تأثیرگذارتر از حرف خانواده باشد.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً آموزش مناسب، جرائم را کاهش می‌دهد، همان‌طور که راهنمایی و رانندگی با آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های مفید خود توانست آمار تلفات انسانی حوادث در استان را کاهش دهد.

کمالی اظهار کرد: علی‌اصغر متوجه شده که باید قوانین را رعایت کند تا به این سادگی دچار چنین گرفتاری بزرگی نشود.

وی تصریح کرد: نوجوانان کانون اصلاح و تربیت را بزه‌دیده می‌دانم نه بزه کار.

«علی ولی‌نیا» مدیرکل زندان‌های استان کرمان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کانون اصلاح و تربیت همیشه از زندان‌ها جدا و مخصوص بچه‌های بزه‌دیده است، این‌که می‌گویم بزه‌دیده به دلیل این است که بر این باورم این بچه‌ها به دلیل مسایل و مشکلاتی که در خانواده‌ها وجود دارد، بزه‌دیده شده‌اند.

وی کانون اصلاح و تربیت را مرکزی آموزشی عنوان کرد که در آنجا علاوه‌بر انواع آموزش‌ها، حتی ادامه‌ی تحصیل هم برای آن بچه‌ها وجود دارد و گفت: کتابخانه، انواع برنامه‌های ورزشی با سالن‌های بسیار گسترده از دیگر امکانات این مکان محسوب می‌شود.

ولی‌نیا ادامه داد: روانشناسان و مددکاران فعالی در کانون اصلاح و تربیت حضور دارند تا به بچه‌هایی که در سنین پائین‌تر هستند کمک کنند تا هر چه زودتر به آغوش خانواده بازگردند.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان با اشاره به این‌که رها کردن بچه‌هایی که بدسرپرست و یا بی‌سرپرست هستند، پس از خارج شدن از کانون منصفانه نیست، اظهار کرد: این بچه‌ها پس از اتمام نگهداری‌شان، با هماهنگی با بهزیستی به آنجا منتقل می‌شوند و تحت‌پوشش قرار می‌گیرند تا باز به چرخه جرم برنگردند.

بازگرداندن سلامت روح و جسم بچه‌های کانون از مهم‌ترین اهداف‌ ماست

وی تصریح کرد: برای سلامت روح و جسم آن دسته از بچه‌هایی که به‌علت سرقت و یا مواد مخدر به کانون می‌آیند، از تلاشی دریغ نمی‌کنیم و مسئولان امر نیز باید در این مسأله بیشتر ورود و کمک کنند تا آنها باز به چرخه‌ی جرم وارد نشوند.

ولی‌نیا اظهار کرد: اکثر بچه‌هایی که به کانون وارد می‌شوند، پس از رهایی با آموزش‌هایی که دیده‌اند به‌دنبال کسب و کار می‌روند و روزگار خود را با شرافت سپری می‌کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی کانون اصلاح و تربیت در جنوب استان کرمان گفت: تنها سیستم قضایی در قبال فردی که زندانی می‌شود پاسخگو نیست بلکه باید همه‌ی مسئولان امر نسبت به این مسأله حساس باشند.

وی با اشاره به آمار زندانیان استان کرمان گفت: هر مسئولی باید در حیطه‌ی کاری خود نسبت به کاهش جرائم تلاش کند.

گزارش از:« نجمه بهرام‌نژاد»، خبرنگار ایسنای منطقه کویر

انتهای پیام

کد N689874

وبگردی