آفتاب

مروری بر زندگی ملک عبدالله / 90 سال زندگی 9 سال پادشاهی

مروری بر زندگی ملک عبدالله / 90 سال زندگی 9 سال پادشاهی

ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی که در ساعت یک بامداد امروز جمعه (به وقت محلی) پس از 9 سال حکمرانی در 90 سالگی در شهرک پزشکی گارد سلطنتی در شهر ریاض درگذشت.

به گزارش ایرنا پس از ملک عبدالله ، برادر ناتنی و کهنسال او ، سلمان بن عبدالعزیز به پادشاهی عربستان رسید و شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد معرفی شد که به ترتیب ٨٠ و ٧٠سال سن دارند.

خطر داعش ، بازار پر التهاب نفت و بی ثباتی در منطقه مهمترین چالش هایی که جانشین عبدالله با آن روبرو است .

'ملک عبدالله بن عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل بن ترکی بن عبدالله بن محمد بن سعود' ششمین پادشان عربستان سعودی بود،نام پدرش 'ملک عبدالعزیز' و نام مادرش 'فهده بنت العاصی بن شریم' بود. او چهار همسر، هفت پسر و 15 دختر داشت.

وی دهمین فرزندِ بنیانگذار عربستان جدید بود که اول اوت 1924 میلادی در شهر ریاض متولد شد اما پس از مرگ برادرش 'فهد بن عبدالعزیز' (فهد در عربی به معنی یوزپلنگ است) از اول اوت 2005 به مدت 9 سال پادشاه عربستان شد.

ملک عبدالله که هنگام مرگش 90 سال داشت، برادر ناتنی اش و ولیعهد او شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز زودتر از او در 80 سالگی در گذشته بود.

اما کسی که بعد از شاهزاده سلطان توانست به ولیعهدی برسد، شاهزاده نایف بن عبدالعزیز بود که دو سال از شاهزاده سلطان جوان تر بود. اما شاهزاده نایف، دومین ولیعهد عبدالله نیز در 16 ژوئن 2012 درگذشت. پس از مرگ نایف ،برادرش سلمان بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد پادشاهی سعودی انتخاب شد.

طبق وصیت ملک عبدالعزیز و بر اساس یک شیوهٔ گزینشِ سنتی در زمان ملک عبدالله، برادر بزرگتر، ولیعهد پس از او خواهد بود و در صورت استنکاف نوبت به برادر بزرگتر بعدی می رسد. پس از مرگ سلطان بن عبدالعزیز، برادر و اولین ولیعهد وی با ایجاد 'هیأت بیعت' به هم خورد و عبدالله بر اساس رایزنی شورایی ،نایف بن عبدالعزیز و پس از مرگ نایف، سلمان بن عبدالعزیز را حتی بدون رایزنی به ولیعهدی برگزید.

ملک عبدالله از سال 1975 معاون دوم نخست وزیر بود، پستی که در عربستان به ولیعهد بعدی تعلق می گیرد اما از 1982 میلادی (بین سال های 1982 تا 2005 ) ولیعهد عربستان شد.

البته وی از سال 1995 و پس از بیماری و زمین گیر شدن ملک فهد عملاً تمامی اختیارات یک پادشاه را در اختیار داشت و در عین حال ریاست هیأت وزیران و فرماندهی گارد ملی عربستان سعودی را عهده دار بود.

 

** ملک عبدالله و توسعه سیاسی در عربستان

در دوران ملک عبدالله روند توسعه سیاسی در یکی از محافظه کارترین جوامع دنیا در سطح محدودی آغاز شد. موضوع برگزاری انتخابات محلی در آن کشور نیز درحال بررسی است. با این حال، نمی توان پیش بینی کرد خاندان سلطنتی چه زمانی استقرار نظام پادشاهی پارلمانی را خواهند پذیرفت.

 

** مرگ ملک عبدالله

ملک عبدالله که اوایل وقت امروز در گذشت، حدود یک ماه قبل دچار مرگ مغزی شده بود .

وی که پس از مرگ مغزی از 10 دی ماه در بیمارستان بستری شد در این مدت بارها خبر مرگ وی در فضای مجازی منتشر شد .

برای مثال در 12 دی ماه اکانت منتسب به سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در توییتر اعلام کرده بود که ملک عبدالله از دنیا رفته است، اما بلافاصله آن خبر تکذیب شده بود.

اما در 17 دی ماه بود که دربار پادشاهی سعودی در بیانیه ای آخرین وضعیت جسمانی پادشاه عربستان بیمار را که بر اثر وخیم شدن وضعیت جسمانی اش در بیمارستان اختصاصی بستری شده بود تشریح و اعلام کرد که پس از آزمایش های پزشکی مشخص شد که ملک عبدالله دچار التهاب ریوی (ذات الریه) شده که مستلزم قرار دادن لوله ای در ریه وی برای تنفس به صورت موقت است.

این بیانیه دربار در حالی صادر شده بود که برخی منابع عربی پیشتر و حتی روز قبل از مرگ ملک عبدالله خبر داده بودند.

مثلا شبکه العالم در 13 مهرماه به نقل از یک فعال عربستانی که به دلیل افشای مسائل پشت پرده خاندان حاکم در عربستان از طریق شبکه اجتماعی توییتر با نام مستعار 'مجتهد' شهرت و هواداران بسیاری را کسب کرده است، از پنهانکاری درباره وضع جسمانی شاه سعودی خبر داد.

ادامه روند مخفی کاری برای مرگ پادشاه به جایی رسید که در 27 دی ماه ' سعود بن سیف النصر بن سعود بن عبدالعزیز' شاهزاده عربستانی، محرمانه نگه داشتن وضعیت سلامت جسمانی عبدالله را به زیان آن کشور دانست و خواستار کاهش دخالت های 'خالد التویجری' رئیس دیوان پادشاهی دراین باره شده بود.

وی در پیام هایی که بر روی پایگاه اجتماعی تویتتر، منتشر کرد نوشت: حتی اگر مخفی نگه داشتن اطلاعات نظامی و امنیتی، یک مصلحت ملی باشد، مخفی نگه داشتن وضعیت سلامت ملک عبدالله یک مفسده ملی است و مسئولیت این امر به عهده التویجری و متحدان وی و کسانی است که در این باره سکوت کرده اند.

یادآوری می شود که مجتهد چند روز پیش در پیامی در سایت توییتر اعلام کرده بود که به امیر احمد بن عبدالعزیز، وزیر کشور سابق عربستان و برادر ملک عبدالله نیز اجازه داده نشده به دیدار پادشاه بیمار این کشور برود.

4949

کد N689288

وبگردی