آفتاب
مدیر دفتر مشاوره سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا:

آموزش ازدواج باید از دوره نوجوانی آغاز شود

آموزش ازدواج باید از دوره نوجوانی آغاز شود

بخشی از این آموزش‌ها به دوره نوجوانی هم باز می‌گردد، چرا که در این دوران با افرادی مواجه هستیم که درگیر روابط شده و برایشان دغدغه ذهنی ایجاد می‌شود که اگر به درستی مشاوره شوند، از آسیب‌های روحی آنها جلوگیری خواهد شد.

مدیر دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کل کشور گفت: طبق آمار، مشاوره پیش از ازدواج بین 50 تا 80 درصد آمار طلاق را کاهش می‌دهد.

مهدی میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با ایلنا درباره خدمات طرح بشیر (پیشگیری از طلاق) در مرحله پیش از ازدواج، گفت: طرح بشیر ترکیبی از خدمات مشاوره ای، آموزشی و مداخله‌ای است. در حقیقت ما تلاش می کنیم تا با مشاوره های مناسب، افراد را از ازدواج، تغییرات زندگی پس از آن و اهمیت آن آگاه سازیم به همین دلیل این خدمات از سنین نوجوانی باید آغاز شود.

وی درباره ترغیب افراد جامعه برای مشاوره پیش از ازدواج گفت: در حقیقت گرایش و درخواست افراد برای گرفتن خدمات پیش از ازدواج در شهر‌های مختلف متفاوت است. در حقیقت در شهر‌های بزرگ و کلان شهرها، درخواست مشاوره ازدواج بیشتر و در شهر‌های کوچک کمتر است.

میر محمد صادقی گفت: فکر می کنم در این باره نیاز به فرهنگ سازی داریم. البته بازخورد مشاوره‌ها در عموم مردم می تواند، کمک کند که مشاوره ازدواج افزایش پیدا کند. در سال بالغ بر 100 هزار نفر آموزش‌های پیش از ازدواج در مراکز وابسته به بهزیستی دریافت می‌کنند، البته آماری از میزان مشاوره ها در مراکز خصوصی نداریم.

وی درباره آمار مشاوره‌های طلاق نیز گفت: این آمار نیز به صورت دقیق در دست نیست، اما با توجه به اینکه دادگاه‌ها متقاضیان طلاق را به مراکز مشاوره ارجاع می‌دهند، باید عنوان کنم در سال گذشته 150 هزار طلاق ثبت شده است که لزوما همه آنها به مراکز مشاوره مراجعه نکرده اند اما تعداد زیادی از این افراد  نیز مشاوره طلاق دریافت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در سازمان بهزیستی نیز تلاش شده است که در چند سطح آموزش ها داده شود و مهمترین نوع آموزشی که ما باید مورد توجه قرار بدهیم؛ آموزش پیش از تصمیم گیری فرد به ازدواج و مشاوره ازدواج است. این دو نوع مشاوره مهمترین مداخله‌ای است که می تواند آمار طلاق را به شدت کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار مشاوره پیش از ازدواج بین 50 تا 80 درصد آمار طلاق را کاهش می‌دهد،گفت: این آموزش‌ها باید مختص جوانان باشد، البته بخشی از این آموزش‌ها به دوره نوجوانی هم باز می‌گردد چرا که در این دوران با افرادی مواجه هستیم که درگیر روابط شده و برایشان دغدغه ذهنی ایجاد می‌شود که اگر به درستی مشاوره شوند از آسیب‌های روحی آنها جلوگیری خواهد شد.

وی درباره برنامه طرح بشیر در رابطه با آموزش پیش از ازدواج افزود: این آموزش‌ها به صورت کتاب، کارگاه‌های آموزشی، کلاس‌ها و دی وی دی های آموزشی انجام می‌شود. البته بهتر است این آموزش‌ها در مراکز مشاوره صورت گیرد.

مدیر دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کل کشور همچنین درباره آموزش ازدواج برای نوجوانان نیز گفت: آموزش و پرورش باید در این زمینه به سازمان بهزیستی کمک کند تا بتوان آسیب‌های اجتماعی این سن را کاهش داد.

میر محمد صادقی درباره تعداد مراکز بهزیستی گفت: افراد به صورت خصوصی درخواست ایجاد مرکز می‌کنند. شاهد این هستیم که آمار مراکز ما امروز به 1300 مرکز رسیده است. در حال حاضر نیز برای تاسیس صد مرکز مشاوره در سراسر کشور درخواست بررسی مجوز داریم.

 

کد N689185

وبگردی