آفتاب

"غلبه بر بی اعتمادی" عامل اصلی عادی سازی روابط کوبا و آمریکا

"غلبه بر بی اعتمادی" عامل اصلی عادی سازی روابط کوبا و آمریکا

آمریکا و کوبا در حالی سیر تاریخی عادی سازی و از سرگیری روابط دیپلماتیک را پس از پنج دهه می‌پیمایند که دولت واشنگتن اعلام کرده عامل اصلی این روند باید بر مبنای غلبه بر عدم اعتماد بین دو کشور بنیاد نهاده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این نخستین مذاکرات از زمان اعلام توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و رائول کاسترو، رهبر کوبا به تاریخ 17 دسامبر 2014 میان دو کشور محسوب می‌شود و هدف از آن انجام عادی سازی روابط دیپلماتیک و تجارت است.

روبرتا جاکوبسون، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و رئیس هیات مذاکره کننده آمریکا گفت: از سرگیری روابط میان هاوانا و واشنگتن و بازگشایی سفارت‌های دو کشور آنقدرها هم سخت نیست، اگر دو کشور اختلافاتشان را درباره برخی مسائل چون سوابق حقوق بشری کوبا کنار بگذارند.

این در حالیست که هاوانا نیز مراتب نگرانی خود را بابت کشته شدن چند مرد سیاهپوست غیر مسلح در فرگوسن، میسوری و نیویورک آمریکا ابراز داشته است.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: ما باید برای برقراری روابطی که 50 سال اصلا وجود نداشته و حال می‌خواهیم آن را به حالت عادی بازگردانیم، اعتمادسازی کنیم.

جوزفینا ویدال، رئیس هیات کوبایی و مدیر امور آمریکا در وزارت امور خارجه کوبا در این باره گفت: دو طرف توافق کردند تا با یکدیگر دیداری داشته باشند اما تاریخ آن‌ مشخص نشده است. البته کوبا هرنوع مداخله در امور داخلی را نمی‌پذیرد. هدف اصلی مذاکرات برقرای روابط مدنی میان دو کشور براساس مقابله با اختلافات است.

انتهای پیام

کد N689133

وبگردی