آفتاب

سیر قهقرایی ترکیه در شاخص دموکراسی

سیر قهقرایی ترکیه در شاخص دموکراسی

بر اساس شاخص دموکراسی که در بخش اطلاعات مجله اکونومیست منتشر شده، جایگاه ترکیه به خاطر اوضاع نابسامان سال گذشته میلادی دو پله سقوط کرده و به پله نود و هشتم رسیده و پس از لیبی و تایلند قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، در این گزارش آمده که انتخاب رجب طیب اردوغان، به عنوان رئیس جمهوری ترکیه در سال 2014 تهدیدی جدید را برای نمادهای دموکراتیک این کشور به وجود آورده است و باعث تاثیرات واپس گرایانه در تمام زیرساخت‌های اجتماعی و سیاسی ترکیه شده است.

این گزارش با اشاره به این مساله که قانون اساسی ترکیه ایجاب می‌کند که رئیس جمهوری باید فردی غیر سیاسی باشد و نقشش بیشتر تشریفاتی است، بر این نکته تاکید دارد که رئیس جمهوری کنونی ترکیه به هیچ وجه از چنین قانونی تبعیت نمی‌کند و همین امر باعث شده تا در حال حاضر ترکیه در مسیر خودکامگی قدم بردارد که خود باعث نگرانی گسترده‌ای است.

براساس این گزارش رتبه ترکیه در رنکینگ دموکراسی در میان 167 کشور، 98 است که در این درجه با لبنان هم مقام است. در این گزارش رنکینگ کشورها علاوه بر دموکراسی شامل روندهای انتخاباتی، کثرت‌گرایی، عملکرد دولت، حضور سیاسی، فرهنگ سیاسی و آزادی‌های بنیادین است.

رتبه ترکیه با طبقه بندی آن به عنوان یک "رژیم هیبرید"، پیش از کنیا و پس از ونزوئلا 7 / 5 است. همچنین در طبقه بندی روندهای انتخاباتی و کثرت گرایی مقام 12 / 5 را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش همچنین آمده که رکورد واپس گرایی ترکیه درشاخص دموکراسی در سال 2014 آنچنان که باید شگفت‌انگیز نیست چون این کشور در 2013 با سرکوب اعتراضات پارک گزی و پس از آن سرکوب جنبش "خدمت" فتح الله گولن، روحانی مخالف آنکارا که در تبعید است، مواجه شد. همچنین مساله استحکام موضع اردوغان به عنوان یک "غول سیاسی بی رقیب" در این گزارش آمده است.

در گزارش مذکور نگرانی درباره انتخابات اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه اشاره شده و آمده که این روند از تفرقه میان اختصاص قدرت رسمی و حقیقی در ترکیه نشات می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N689100

وبگردی