آفتاب

دیدار سفیر سوئیس با نمایندگان بخش خصوصی در خراسان جنوبی

دیدار سفیر سوئیس با نمایندگان بخش خصوصی در خراسان جنوبی

سفیر سوئیس در ایران گفت: محصولات خراسان جنوبی محصولاتی عالی در سطح جهان هستند و این محصولات نیز تحریم نیستند و می‌توان این محصولات را به کشورهای اروپایی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، جولیوهاز در دیدار با نمایندگان بخش خصوصی استان، در پاسخ به سوالات و خواسته‌های نمایندگان بخش خصوصی، گفت: در کشورهای اروپایی تفاهم‌نامه انجام نمی‌دهند و این نوع ابزارها قدیمی شده و کاری که به جای آن انجام می‌دهند قراردادهای تجارت آزاد است و این تجارت‌نامه‌های آزاد را با اعضای سازمان تجارت جهانی انجام می‌دهیم. حدود 16 سال پیش سوئیس سعی کرد کمک کند که ایران عضو این سازمان شود، اما به دلیل وجود مشکلات موجود موفق نشد.

وی ادامه داد: نباید انتظار داشته باشید که دولت سوئیس نقش فعالی به‌صورت مستقیم در بیزینس‌ها داشته باشد، چراکه دولت سوئیس این کار را انجام نمی‌دهد، اما امکانات لازم را فراهم می‌کند که به‌صورت دوجانبه این کار انجام شود.

سفیر سوئیس در ایران افزود: در ایران موفق شدیم که سال گذشته اتاق بازرگانی ایران و سوئیس را تحت عنوان اتاق بازرگانی ایران در تهران پایه‌گذاری کنیم و کار این اتاق کمک به بیزینس‌های ایرانی است تا محصولات خود را به سوئیس صادر کنند.

جولیوهاز اظهار کرد: اتاق بازرگانی را مانند اتاق بازرگانی تهران در سوئیس داریم که به بیزینس‌های سوئیسی کمک می‌کند که شرکای خود در ایران را شناسایی کنند و از این نهادی که به‌وجود آمده باید نهایت استفاده را کرد.

وی با اشاره به این‌که محصولات خراسان جنوبی هیچ‌گونه تحریمی از سوی غربی‌ها نشده است، گفت: مشکل برای صادرات این محصولات، تحریم‌ها نیست، بلکه مشکل جایی دیگر است و باید مشکل موجود شناسایی شود و در راستای رفع این مشکل اقدام شود.

سفیر سوئیس در ایران با اشاره به این‌که تعداد بانک‌های سوئیسی که با شرکت‌های ایرانی کار می‌کنند کم است، گفت: دلیل این عدم همکاری وجود ریسک‌هایی برای همکاری با ایران است.

جولیوهاز تصریح کرد: منظور از این ریسک شرکت‌هایی ایرانی نیستند، چراکه شرکت‌های ایرانی خوش‌حساب‌ترین شرکت‌ها در جهان هستند، اما شرکت‌های سوئیسی با آمریکا نیز تجارت‌هایی دارند و دولت آمریکا به وضوح اعلام کرده که ایران جزو کشورهایی است که نباید با آن کار تجاری انجام داد.

وی ادامه داد: شرکت‌های سوئیسی 10 درصد بازدهی کار خود را از طریق تجارت‌هایی که با آمریکا دارند به‌دست می‌آورند و به همین دلیل نمی‌توانند این سود را از دست بدهند.

سفیر سوئیس در ایران با اشاره به اینکه دولت آقای روحانی استراتژی درستی را در پیش گرفته است، گفت: ایران می‌تواند با رسیدن به یک توافق با آمریکا نظر تمام شرکت‌های اروپایی و بعضی از شرکت‌های آمریکایی را نسبت به ایران مثبت کند.

جولیوهاز با اشاره به این‌که در صورتی که ایران بخواهد به سوئیس صادرات داشته باشد باید از قوانین سوئیس پیروی کند، گفت: زمانی که راجع به محصولات ارگانیک صحبت می‌کنید، محصولات شما باید طبق استانداردهای سوئیس باشد.

انتهای پیام

کد N688700

وبگردی