آفتاب

ترکیه خواستار مذاکره با مصر جهت حل اختلافات شد

ترکیه خواستار مذاکره با مصر جهت حل اختلافات شد

نخست‌وزیر ترکیه گفت: «بهترین راه‌ برای حل آنچه بین مصر و ترکیه رخ می‌دهد، این است که به جای تبادل اتهام، با یکدیگر گفت‌وگو کنیم. ما باید برای درک یکدیگر تلاش کنیم.»

نخست‌وزیر ترکیه پیشنهاد داد آنکارا و قاهره برای حل اختلافات خود بایستی مذاکره کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از «آناتولی»، «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه گفت: «بهترین راه‌برای حل آنچه بین مصر و ترکیه رخ می‌دهد، این است که به جای تبادل اتهام، با یکدیگر گفت‌وگو کنیم. ما باید برای درک یکدیگر تلاش کنیم.»

داود اوغلو که این سخنان را در  نشستی با شماری از شخصیت‌های عربی در حاشیه چهل و پنجمین دوره مجمع جهانی اقتصاد «داووس» مطرح می‌کرد، افزود: «ثبات مصر تنها با رضایت مردم این کشور و حضور دولت قانونی که با رای مردم انتخاب شده باشد، محقق می‌شود. ما همواره از ادبیات صریح، مستقیم و شفاف استفاده می‌کنیم؛ چرا که ارزش‌ها برای ما ارزش زیادی دارد و ما نمی‌توانیم ارزش‌هایی را که باعث سعادت دیگران می‌شود نادیده بگیریم.»

وی گفت: «ترکیه هیچ گروهی را بر گروهی دیگر در هیچ کشوری ترجیح نمی‌دهد. بدون شک با مصر اختلاف دیدگاهی و مواضعی داریم. ما هیچ مشکلی با ملت مصر نداریم، ولی ما کودتای نظامی در این کشور را به رسمیت نخواهیم شناخت، زیرا ما به ارزش‌های خود احترام می‌گذاریم. ما امیدواریم اراده و خواست ملت مصر محقق شود.»

نخست‌وزیر ترکیه، مصر را یکی از بزرگترین تمدن‌ها در منطقه و نیز ستون فقرات حفظ ثبات در منطقه توصیف کرد و افزود «ما معتقدیم اگر مصر قدرتمند باشد، ثبات منطقه هم قوی خواهد بود.»

از زمان خلع «محمد مرسی» رئیس‌جمهوری پیشین مصر از قدرت در ژوئیه 2013 و روی کار آمدن دولت «عبدالفتاح السیسی» در این کشور، روابط آنکارا و قاهره بحرانی شده است.

کد N688174

وبگردی