آفتاب

دعوت اعلام نشده جمهوری خواهان از نتانیاهو، جنجال به راه انداخته است

دعوت اعلام نشده جمهوری خواهان از نتانیاهو، جنجال به راه انداخته است

واحدمرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم ایوان کورون و ژروم کارتیه از واشنگتن نوشت: 

پس از آن که در خبری ناگهانی اعلام شد در اوج رایزنی ها درباره ایران و برنامه هسته ای این کشور، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که روابطش با واشنگتن چندان گرم نیست، از طرف جمهوری خواهان کنگره به آمریکا دعوت شده است، مقامات دولت آمریکا روز چهارشنبه نارضایتی و خشم خود را از این مسئله ابراز کردند.
جان بینر، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد جمهوری خواهان برای سومین بار از بنیامین نتانیاهو دعوت کرده اند یازدهم فوریه آینده در حضور اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا که یک تریبون معتبر و مهم محسوب می شود، سخنرانی کند. به نظر می رسد در این ماجرا جمهوری خواهان کاخ سفید را دور زده اند و فقط کمی پیش از انتشار بیانیه خود، مقامات دولت را در جریان تصمیم خود گذاشته اند.
سخنگوی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در اظهاراتی کاملا دیپلماتیک اما صریح، دلخوری دولت آمریکا را از نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، تاکید کرد سنت تشریفاتی و قاعده کار این است که زمانی که شخصیتی به کشور دیگری دعوت می شود، قبل از عزیمت با رهبر کشوری که قصد رفتن به آنجا را دارد، تماس بگیرد. مسلما سفرهای باراک اوباما نیز به کشورهای خارجی به همین منوال تدارک دیده می شود بنابراین باید گفت رویه ای که نخست وزیر اسرائیل در پیش گرفته و قصد سفر به آمریکا را دارد، نادیده گرفتن تشریفات است. جاش ارنست خاطر نشان کرد مقامات اسرائیل نیز به هیچ وجه دولت آمریکا را در جریان سفری که قرار است نتانیاهو به واشنگتن داشته باشد، قرار نداده اند.
نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهور آمریکا آخرین بار دوازدهم ژانویه در تماسی تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. به نظر می رسد دعوت یکجانبه جمهوری خواهان از نخست وزیر اسرائیل برای سفر به آمریکا اقدامی از روی بی اعتمادی میان حزب جمهوری خواه و کاخ سفید است.
اما ورای جنبه تشریفاتی بحث برانگیز ماجرای دعوت جمهوری خواهان از نتانیاهو برای سفر به آمریکا، این احتمال وجود دارد که سفر آتی نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن به نوعی دخالت خارجی در بحث محافل سیاسی آمریکا در رابطه با برنامه هسته ای ایران تعبیر شود. اکثریت نمایندگان کنگره آمریکا با تصویب تحریم های پیشگیرانه بر ضد ایران به منظور مجبور کردن تهران به امضای توافق نامه با کشورهای بزرگ در خصوص برنامه هسته ای خود پیش از مهلت تعیین شده اول ژوئیه، موافق هستند. با وجود این باراک اوباما نمی خواهد حتی ذره ای از اختیارات خود را در زمینه مذاکره با ایران واگذار کند به همین علت از چندی پیش تهدید کرده است که تحریمهای احتمالی جدید بر ضد ایران را وتو خواهد کرد.
اظهار نظرهای اخیر جان بینر که تلاش کرده است دعوت جمهوری خواهان از بنیامین نتانیاهو را برای سفر به آمریکا و سخنرانی در کنگره توجیه کند، هیچ شک و تردیدی درباره اهداف و نیات او باقی نمی گذارد: رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد با این کار صدای نتانیاهو را که در کنگره آمریکا نفوذ زیادی دارد و نسبت به مذاکرات آمریکا با تهران بسیار بدبین است، با صدای بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا که می خواهند در رابطه با پرونده هسته ای ایران دولت دموکرات اوباما را به چالش بکشند، هماهنگ سازد.
جان بینر تصریح کرد: quotation mark در مواجهه با چالشهای کنونی، من از نخست وزیر اسرائیل می خواهم با حضور در کنگره آمریکا درباره تهدیدهای وخیمی که از جانب اسلام افراطی و ایران متوجه امنیت ما و شیوه زندگی ما است، دیدگاههای خود را تشریح کند quotation mark .
جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا، ضمن ابراز آشفتگی در رابطه با ماجرای دعوت جمهوری خواهان از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، تلاش کرد از اهمیت این قضیه و اختلافاتی که در رابطه با برنامه هسته ای ایران وجود دارد، بکاهد.
وزیر امور خارجه آمریکا در جمع روزنامه نگاران تاکید کرد: quotation mark ما در خصوص اهدافی که مدنظر قرار داده ایم، اختلافی نداریم. اختلاف نظرات ما به مسایل تاکتیکی و روش دستیابی به اهداف مورد نظر مربوط می شود. ما همه مصمم هستیم که به ایران اجازه ندهیم به سلاح هسته ای دست پیدا کند quotation mark .
اما در اسرائیل، دعوت جمهوری خواهان از نخست وزیر اسرائیل برای سفر به آمریکا، به عنوان نوعی حمایت از بنیامین نتانیاهو در بحبوحه مبارزات تبلیغاتی برای انتخابات پارلمانی اسرائیل در هفدهم ماه مارس تلقی می شود. خبرگزاری فرانسه در این رابطه با دفتر نخست وزیر اسرائیل تماس گرفت اما مسئولان دفتر نتانیاهو از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.
اما ماجرای دعوت اعلام نشده نخست وزیر اسرائیل توسط جمهوری خواهان برای سفر به آمریکا بدون اطلاع رئیس جمهور، عدم تفاهم عمیق میان بنیامین نتانیاهو و باراک اوباما را نشان می دهد.
بنیامین نتانیاهو اکتبر گذشته در اتاق بیضی شکل کاخ سفید در حضور نمایندگان رسانه های مختلف به باراک اوباما هشدار داد با ایران درزمینه هسته ای ، توافق نامه ضعیفی امضا نکند که این کشور را در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای قرار دهد.
نخست وزیر اسرائیل در محافل سیاسی و اقتصادی آمریکا به ویژه در جناح جمهوری خواه، از متحدان مهمی برخوردار است. بنیامین نتانیاهو که به زبان انگلیسی کاملا تسلط دارد، پیوسته روزهای یکشنبه از بیت المقدس به عنوان مهمان در برنامه های سیاسی تلویزیونی مهم و پربیننده که در شبکه های تلویزیونی آمریکا پخش می شود، شرکت می کند تا با تشریح دیدگاههای خود، بر بحث هایی که در رابطه با ایران در محافل سیاسی آمریکا جریان دارد، تاثیر بگذارد.
از آن جا که جمهوری خواهان در انتخابات اخیر کنگره آمریکا بر رقبای دموکرات خود پیروز شدند و از ژانویه امسال کنترل مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را به دست گرفتند، برخی از کارشناسان دعوت بحث برانگیز جمهوری خواهان از بنیامین نتانیاهو برای سفر به واشنگتن را نشانه تغییر گرایش جانبدارانه کنگره تعبیر می کنند.
شمار زیادی از نمایندگان کنگره آمریکا با تصویب قانونی که به منندز-کرک ( نام تهیه کنندگان این قانون) شهرت پیدا کرده است، موافق هستند. این قانون در صورت تصویب در کنگره آمریکا، در صورت شکست مذاکرات بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران که میان این کشور و گروه پنج به علاوه یک ( آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، چین و آلمان) جریان دارد، به طور تدریجی از اول ژوئیه آینده تحریمهای جدیدی بر ضد ایران اعمال خواهد کرد.
آنتونی بلینکن ، فرد شماره دو وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جلسه استماع در کنگره کشورش تاکید کرد در شرایط کنونی تصویب تحریم های جدید بر ضد ایران، بی فایده است و به جای این که بخت موفقیت مذاکرات را بیشتر کند، احتمال دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران را کاهش و خطر فروپاشی رژیم تحریمها بر ضد این کشور را افزایش خواهد داد.
اما رابرت منندز، سناتور جمهوری خواه آمریکا، در واکنش به هشدار این مقام وزارت امور خارجه، با لحنی خشک پاسخ داد: من هر چه بیشتر اظهارنظرهای مقامات دولت را گوش می دهم بیشتر احساس می کنم که حرفهای مقامات تهران را می شنوم

4949

کد N688093

وبگردی