آفتاب

حوادث فرانسه و رویکرد خصمانه علیه مسلمانان و مهاجران

حوادث فرانسه و رویکرد خصمانه علیه مسلمانان و مهاجران

حوادث اخیر فرانسه نگاهها را متوجه اقشاری مانند مهاجران و مسلمانان در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، بلژیک، مجارستان و دیگر کشورهای اروپایی نموده و هریک از کشورها نسبت به این موضوع واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

محمود فاضلی:

حوادث اخیر فرانسه نگاهها را متوجه اقشاری مانند مهاجران و مسلمانان در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، بلژیک، مجارستان و دیگر کشورهای اروپایی نموده و هریک از کشورها نسبت به این موضوع واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. در حالی که بسیاری از مسلمانان هدف این حملات را جلوگیری از گسترش اسلام در غرب، تخریب چهره اسلام و در مجموع تشدید فضای اسلام هراسی در اروپا می‌دانند، اتحادیه اروپا از دولت‌ها و نیروهای امنیتی این اتحادیه خواسته استتا از نزدیک برای مقابله با تهدیدهای خشونت آمیز نظیر حوادث پاریس همکاری کنند، اما همزمان هشدار داده استنسبت به هرگونه واکنشی تعجیلی خودداری نمایند.در این میان مارتین شولتزرییس پارلمان اروپا نیز با اشاره به وقایع اخیر،طی سخنانی از همه طرفین موضوع خواست که با تحریم یا خشم به این حوادث پاسخ نداده و اجازه دهند با رویکرد منطقی با این موضوع برخورد شود. به گفته وی این پاسخ منطقی نمی‌تواند موجب مساله دار کردن مهاجران باشد. بلکه باید با نهادهای امنیتی، پلیس و سرویس‌های اطلاعاتی و دستگاههای قضایی همکاری نزدیک تری داشته باشیم».
بدنبال حوادث پاریس آقای اوربان نخست وزیر مجارستان طی تماس تلفنی با رئیس جمهور فرانسه ضمن محکوم کردن این اقدام آنرا به دولت و ملت فرانسه تسلیت گفت ومدعی شد «هیچ چیز نمی‌تواند این حمله خشونت آمیز را توجیه نماید». رئیس جمهور مجارستان نیز در تلگرافی جداگانه به رئیس جمهور فرانسه ضمن تسلیت به مردم و ملت فرانسه، این حادثه را محکوم نموده و اعلام کرد:«مجارستان تمام اشکال تروریسم را محکوم نموده و بر حمایت از ارزش‌های مشترک اروپایی همچون آزادی عقیده، آزادی بیان و آزادی مطبوعات تاکید می‌نماید. فرانسه می‌تواند بر حمایت مجارستان در مبارزه با افراد و عاملان این گونه اقدامات حساب نماید».
نخست وزیر مجارستان که برای شرکت در راهپیماییهمبستگی با فرانسه به پاریس سفر کرده بود در مصاحبه با شبکه M1 در خصوص مهاجرت طی سخنانی بی‌سابقه‌ و تعجب برانگیزی خواستار محدود کردن مهاجران در اروپا و ممانعت از مهاجرت به این قاره شد و در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پا را فراتر از دیگر مقامات اروپایی گذاشته و مهاجران را تهدیدی برای مردم اروپا توصیف کرد! به گفته وی مهاجرت به کشورهای اروپایی باید تا حد زیادی متوقف شود و رهبران اروپایی پاسخی قاطعی به حوادث فرانسه بدهند.! وی همچنیناعلام داشت:«مهاجرت‌هایی که بدلایل اقتصادی انجام می‌شود، چیز مطلوبی نیست و ما با آن مخالفیم. الان فرصت مناسبی است تا در خصوص مهاجرت و موضوعات فرهنگی مرتبط با آن سخن گفت. بنظر نمی‌رسد کسی با مهاجرت اقتصادی در اروپا موافق باشد، چرا که این امر با خود مشکلات و خطرات فراوانی را برای مردم اروپا به ارمغان خواهد آورد، مهاجرت باید متوقف شود و این نظر مجارستان است. البته کسانی که بدلایل سیاسی و برای حفظ جان خود، مجبور به ترک کشور و مهاجرت می‌شوند موضوع آنها با مهاجرین اقتصادی متفاوت است، اینها بدنبال سرپناهی برای خود هستند. در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، افرادی کمتری، با فرهنگی غیر مجاری در مجارستان زندگی می‌کنند که همین تعداد کم نیز افرادی کارا، مفید و ماهر هستند که در پی یافتن جایگاه خود در مجارستان می‌باشند. البته ما هیچ مشکلی با اقلیت‌هایی که در حال حاضر در مجارستان زندگی می‌کنند، نداریم. باید این موضوع را روشن نمایم که ما اجازه نخواهیم داد، حداقل تا وقتی که من نخست وزیر هستم و این دولت در قدرت است، مجارستان به هدفی برای مهاجرین تبدیل شود. ما یک اقلیت ویژه با ریشه‌های فرهنگی متفاوت که دارای پس زمینه‌های متفاوتی است را نمی خواهیم».
نخست وزیر مجارستان دربارۀ اظهارنظر خود همچنین مدعی است:«نباید به مهاجرت بمانند پدیده مفیدی نگاه کنیم چرا که این موضوع مردم را تهدید و مشکلات زیادی برای اروپا بوجود می‌آورد. ما نمی‌خواهیم که یک اقلیت با فرهنگ و تاریخ متفاوت از ما داشته باشیم. ما می‌خواهیم مجارستان را برای مجارستانی‌ها نگهداریم. تنها مهاجرانی که تقاضای پناهندگی از کشورهای اتحادیۀ اروپا داشته باشند، حق ماندن در اروپا را دارند. بسیاری از کشورها که با مشکلات اقتصادی روبرو هستند، حضور مهاجران را یکی از دلایل بیکاری عنوان می‌کنند».
مارتا پارداوی، یکی از مسئولان سازمان غیردولتی کمیتۀ هلسینکی، معتقد است:«این واقعیت دارد که نه تنها مهاجران با هویت نزدیک به مجارستان از جمله رومانیایی‌ها، صرب‌ها، بلکه مهاجرانی که از کشورهای دورتر نیز به این کشور آمده‌اند، در بازار کار بیشتر از مجارها حضور دارند. آنها بیشتر کار می‌کنند و شاغلان مهاجر بیشتر هستند و در نتیجه مالیات بیشتری هم می‌پردازند».وزیر دادگستری مجارستان در واکنش به پیشنهاد اخیر حزب حاکم مبنی بر افزایش اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت از جامعه و نمادهای مذهبی در مقابل حملات تروریستی اعلام کرد که قانون مدنی و دستگاه‌های مسئول حفظ امنیت در کشور در حال حاضر برای حفاظت از جامعه و نهادهای مذهبی کافی بوده و دارای آمادگی کامل هستند.
سخنان نخست وزیر در خصوص مهاجرت مورد اعتراض احزاب مجارستان قرار گرفت. احزاباین کشور سخنان اوربان را انحراف از ارزش‌های اروپایی دانسته و آنرا محکوم نمودند. به ادعای یکی از احزاب مخالف دولت،«مشکل مجارستان در حال حاضر، مشکل مهاجرت از خارج به داخل کشور نیست بلکه مشکل اصلی، مهاجرت مجاری‌ها به خارج از کشور است که باید برای آن چاره‌ای یافت». حزب «یوبیک» مجارستان نیز با اعلام اینکه موضوع مهاجرت و پناهندگان در اروپا موضوع مهمی است تاکید دارد اروپا باید در این خصوص تصمیم کامل و جامعی اتخاذ کند. لزومی برای افزایش تعداد مهاجرین در مجارستان وجود ندارد. در مجارستان باید به موضوع پناهندگان توجه شود چرا که طی یکی دو سال اخیر تعداد پناهجویان در کشور به هشت برابر افزایش یافته است». این حزب از دولت خواسته است تا پیش از ایجاد اردوگاه‌های جدید برای اقامت موقت پناهندگان در مجارستان، به خطرات این اقدام توجه کافی شود. رهبر حزب سوسیالیستمجارستان نیز در واکنش به سخنان نخست وزیر اعلام داشت«به جای اتخاذ سیاست‎های انقباضی در کشور، مجارستان باید با دیگر کشورهای اروپایی برای تهیه یک استراتژی ضد تروریسم، همکاری نماید. پیام سخنان اوربان این است که کامرون نخست وزیر انگلیس و مرکل صدر اعظم آلمان، افراد مجاری شاغل در این دو کشور را به مجارستان برگردانند». در این میان رهبر گروه پارلمانی حزب فیدس سخنان اوربان را موضعی طبیعی دانسته و مواضع نخست وزیر را مورد تائید قرار داده است.
اما معاون حزب «گفتگو برای مجارستان»نیز سخنان اوربان را محکوم نموده و از نخست وزیر خواست طی بیانیه‌ای سخنان خود را پس بگیرد. به گفته وی«نخست وزیر نباید بگونه‌ای سخن بگوید که گویا حزبش شانه به شانه گروههای افراطی‌ها حرکت می‌کند. ما می‌خواهیم مجارستان بخشی از اروپا باشد و این امر نباید تنها در بخش اقتصادی تحقق یابد، بلکه در بخش فرهنگی نیز باید بخشی از اروپا باشیم. سخنان نخست وزیر ثابت می‌کند که وی یک افراط گرای راست است. سخنان نخست وزیر نشان می‌دهد که ده‌ها و یا صدها هزار اتباع مجارستان که در خارج از کشور مشغول کار و تلاش هستند، جایی در اروپا ندارند. حزب ائتلاف دمکراتیک مجارستان نیز ضمن محکوم کردن سخنان نخست وزیر در پاریس اعلام کرد «اوربان بیش از حد به افکار پوپولیستی احزاب راست افراطی همچون یوبیک نزدیک شده و نمایندگی آنها را برعهده گرفته است. مخالفت اوربان با موضوع مهاجرت در حالی انجام می‌شود که سیاست‌های غلط دولت باعث افزایش نرخ خروج مجاری‌ها از کشور شده است».
طبق آمار موجود در حال حاضر 56 درصد از مهاجرانی که در مجارستان زندگی می‌کنند از کشورهای خارج از اتحادیۀ اروپا هستند. طی سال‌های اخیر میزان مهاجرت اتباع مجارستان به خارج از کشور بویژه کشورهای اروپای غربی برای کار افزایش داشته است. بیش از 350 هزار مجار در حال حاضر در کشورهایی همچون اتریش، انگلیس و آلمان زندگی و کار می‌کنند. اظهارات ویکتور اوربان بسیاری را متعجب کرده است چرا که تعداد مهاجران اقتصادی که وارد این کشور می‌شوند، بسیار اندک است. در حالیکه تعداد زیادی از مردم از این کشور به دلایل اقتصادی به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند، پییش بینی می‌شود یکی از دلایل سخنان نخست وزیرمجارستان با هدف جلوگیری از سقوط محبوبیت حزب حاکم به رهبری خود اوست که طی ماه‌های اخیر کاهش داشته است. در حال حاضر حدود 198 هزار مهاجر در این کشور زندگی می‌کنند. با توجه به جمعیت 10 میلیون نفری مجارستان، این کشور نمی‌تواند در گروه کشورهای مهاجر پذیر قرار گیرد. احزاب راست افراطی این کشور نیز همچنان بر کاهش ورود مهاجران به مجارستان تاکید دارند.

4949

کد N688064

وبگردی