آفتاب

تحولات مثبت میراث‌فرهنگی کرمانشاه در دولت تدبیر و امید

تحولات مثبت میراث‌فرهنگی کرمانشاه در دولت تدبیر و امید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اداره کل میراث فرهنگی استان شاهد تحولات و پیشرفت‌های مثبتی بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه، مهندس علی فعله گری پیرامون شاخص ترین اقدامات انجام شده توسط مدیریت این اداره کل در یک سال گذشته، اظهارکرد: اگر بخواهیم به شاخص‌ها نگاه کنیم علاوه بر تدوین برنامه چهار ساله، پیگیری صدور ویزای 15 روزه در فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه برای توسعه گردشگری خارجی بخشی از این موارد است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای افزایش درآمدهای اداره کل که با توجه به دستور رئیس سازمان کلیه دستگاه‌ها موظف شدند طی یک بازه زمانی مناسب به یک ادره کل درآمد هزینه تبدیل شوند از دیگر اقدامات ما بوده که موفق شدیم با تدابیری که با همفکری شورای معاونین انجام شد درآمدهای اداره کل را یک رشد افزایشی شدید بدهیم و رتبه استان را از 15 کشور به چهارم کشوری، آن هم بعد از استانهای خراسان رضوی، فارس و اصفهان ارتقاء دهیم.

فعله گری تصریح کرد: البته با برنامه ریزی که برای منظم کردن بلیت فروشی‌ها انجام شده در آینده نزدیک گیت نفرشمار در بیستون و تاق بستان نسب خواهد شد و با تدبیری که در معبد آناهیتا به کار رفت و تنها یک ورودی برای گردشگران ایجاد شد همچنین با تغییر پرسنل تکیه بیگلر بیگی و تکیه معاون الملک همچنان شاهد این روند افزایشی در آینده خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: با دستور ریاست سازمان کلیه درآمدهای استان‌ها به آنها عودت داده می‌شود و این منجر به یک تحول و ایجاد انگیزه در پرسنل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه مهمترین اقدام این اداره کل در یکسال گذشته را کار حقوقی و قضایی عنوان کرد و گفت: اداره کل پیش از این ضربات جبران ناپذیری از جانب پیگیریهای نادرست قضایی خورده بود. اما خوشبختانه در یک سال گذشته با اقداماتی که صورت گرفت در بیش از 70 پرونده حقوقی و قضایی با رایزنی با قوه قضاییه و دادگستری و دادستانی شهر کرمانشاه و شهرستان‌ها به نفع اداره کل رای صادر شده است.

وی ادامه داد: در برخی از پرونده‌ها شخصا برای دفاع از حوزه میراث فرهنگی و دفاع از پرونده‌های حقوقی اداره کل حاضر می‌شوم. ما الان چهار نفر پرسنل در واحد حقوقی داریم که همه حقوق دان و با تجربه هستند.

فعله گری یادآور شد: در مقابل این ۷۰ پرونده ما تنها چهار مورد محکومیت گرفته‌ایم که آن هم اجتناب ناپذیر بوده است و به طلب پیمانکار که البته چندان چشمگیر هم نبوده مربوط است.

حل مشکل سرمایه گذاران ایرانی و خارجی، جذب 25 درصد از یارانه پرداختی کشور در سال مالی 92، تملک تعدادی از بناهای تاریخی از جمله دو بنایی که در معبد آناهیتا بود و زمین‌هایی در شهرستان قصرشیرین با قیمت مناسب، برنامه ریزی برای جذب چهارمیلیون گردشگر داخلی و خارجی به استان در سال 94، برگزاری سمینار کم نظیر توسعه توریسم مذهبی در کشورهای اسلامی با حضور اساتید برجسته دانشگاه‌ای ام یو قبرس شمالی از دیگر اقداماتی ارزشمندی بود که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در یکسال گذشته انجام است.

فعله گری برنامه ریزی برای ساماندهی، مرمت و واگذاری بناهای تاریخی را یکی دیگر از اقدامات مهم این اداره کل در یک سال گذشته عنوان کرد و گفت: در این راستا در فاصله یک سال گذشته خانه سوری به عنوان مکان بنیاد ایران شناسی شاخه کرمانشاه و منزل رنده کش مشهور به خانه خواجه باروخ به عنوان خانه هنرمندان در نظر گرفته شده است. همچنین محل قبلی معاونت صنایع دستی را در خیابان دبیر اعظم تخلیه کرده و اتحادیه سراسری هنرمندان صنایع دستی استان در آنجا مستقر شدند که در واقع خانه صنایع دستی استان محسوب می‌شود.

وی افزود: لازم به ذکر است مقدمات واگذاری کاروانسرای بیستون در حال فراهم شدن است و برنامه واگذاری سایر خانه‌های تاریخی نیز در دستور کار ما است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در خاتمه اظهارکرد: در از زمان شروع به کار دولت تدبیر و امید و به ویژه یک سال گذشته شاهد تحولات مثبتی در اداره کل میراث فرهنگی استان بوده‌ایم که منجر به ارتقاء سطح اداره کل به یک سطح قابل قبول در میان ادارات کل کشور شده است.

انتهای پیام

کد N687937

وبگردی