آفتاب

هزاران تن از کشورهای آسیای مرکزی به داعش پیوسته‌اند

هزاران تن از کشورهای آسیای مرکزی به داعش پیوسته‌اند

گفته می‌شود بیش از چهار هزار تن از کشورهای آسیای مرکزی به گروه داعش پیوسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس گزارش‌ گروه بحران‌های جهانی حدود 2000 تا 4000 تن از اهالی این کشورها طی سه سال گذشته به کشورهای سکولار خود پشت کرده و افراط‌گرایی را پیشه کرده‌اند. این گزارش فقر را عامل اصلی این اتفاق می‌داند.

به گفته این گزارش این رقم بسیار بالاتر از آماری است که توسط دولت‌های کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان و قرقیزستان اعلام شده است.

در این گزارش آمده است، ازبک‌ها بیشترین تعداد پیوستن به داعش را در بین کشورهای آسیای مرکزی دارند.

گروه تروریستی داعش نیز اخیرا با انتشار تصاویری مدعی شده است که افرادی شامل کودکان را از کشورهای آسیای مرکزی به عضویت خود پذیرفته است.

یک فیلم تبلیغاتی متعلق به این گروه که در ماه نوامبر منتشر شد کودکانی قزاقستانی را نشان می‌داد که برای پیوستن به شبه نظامیان داعش آموزش می‌دید.

یکی از این پسربچه‌ها که در فیلم خود را به نام عبدالله معرفی کرده و گفته‌ از قزاقستان است، در ماه جاری در یک ویدئو دیگر حضور داشت که در آن دو جاسوس روسی را به ضربه گلوله کشت.

گروه بحران‌های جهانی همچنین اعلام کرده است، ده‌ها تن از شبه نظامیان داعش که از کشورهای آسیای مرکزی به این گروه پیوسته بودند در جنگ‌های این گروه کشته شدند و برخی از خانواده‌های آنها تنها از طریق پیامک یا در یک رسانه‌ی اجتماعی از این مساله خبر دار شده‌اند.

این در حالی است که پیشتر و در ماه دسامبر، اسلام کریمف، رئیس جمهور ازبکستان نگرانی خودش را از گسترش شبه نظامیان افراطی ابراز کرد و امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان نیز داعش را طاغون قرن جدید نامید.

در ادامه این گزارش همچنین نسبت به عدم آمادگی دولت‌های کشورهای آسیای مرکزی برای مبارزه با این مساله و بیشتر از آن عدم توانایی این دولت‌ها در جلوگیری از افراط گرایی و گسترش آن یا حل کردن مساله شبه نظامیان بازگشته از جنگ هشدار داده است.

در همین حال افرادی که از این منطقه به دلیل فقر و کمبود فرصت به گروه داعش پیوسته‌اند شامل تمام اقشار حتی زنان جوان هم می‌شود.

در همین حال اعضای این اندیشکنده همچنین از آمریکا و کشورهای اروپایی خواسته‌اند تا آسیای مرکزی را به عنوان مامن رو به رشد شبه نظامیان خارجی در نظر گرفته و اصلاحات در پلیس را در اولویت خود قرار دهند.

این گزارش می‌افزاید: کشورهای غربی در توصیه‌های خود جهت مبارزه با این مساله باید رویکردهای سازگارانه‌تری ارائه دهند.

این گزارش در پایان هشدار داده است: دولت‌های آسیای مرکزی با محدود کردن آزادی‌ها از این تهدید برای بر هم زدن چارچوب‌های سیاسی استفاده می‌کنند در حالی که هنوز خیلی مانده تا برنامه معتبری برای مبارزه با تروریسم ارائه دهند.

انتهای پیام

کد N687544

وبگردی