آفتاب

پارلمان ترکیه وزیران متهم به فساد را تبرئه کرد

پارلمان ترکیه وزیران متهم به فساد را تبرئه کرد

پارلمان ترکیه چهار وزیر سابق کابینه اردوغان را که با اتهام ارتشاء و فساد روبرو بودند، به لطف آرای حزب حاکم عدالت و توسعه از اتهام‌ها مبرا کرد و پرونده آنها برای بررسی به دادگاه عالی ارسال نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، حدود 264 نماینده پارلمان ترکیه به ارسال پرونده ظفر چاقلایان، وزیر سابق اقتصاد به دادگاه عالی برای محاکمه درباره اتهام‌های رشوه و فساد رای منفی دادند و در همین حال 242 نماینده در جریان رای‌گیری محرمانه در جلسه مجمع عمومی به ارسال پرونده وی رای مثبت دادند. سه نماینده رای ممتنع دادند و سه رای نیز نامعتبر و یک رای نیز سفید بود.

وزیر سابق اقتصاد ترکیه که خودش در جلسه روز سه‌شنبه حاضر نبود، یکی از چهار وزیر سابق بود که پس از رسوایی فساد از کابینه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که در سابقا نخست وزیر بود، استعفا داد. علاوه بر چاقلایان، اگمن باغیس، وزیر سابق اتحادیه اروپا، اردوغان بایراکتار، وزیر سابق محیط زیست و معمر گولر، وزیر سابق کشور ترکیه در پرونده فسادی که به چالشی برای دولت اردوغان تبدیل شد، مشارکت داشتند.

در جریان رای‌گیری دوم، 513 نماینده حضور داشتند و 258 تن از قانونگذاران به ارسال پرونده گولر به دادگاه عالی رای منفی دادند. در رای‌گیری سوم، 255 تن با ارسال پرونده باغیش به دادگاه عالی ترکیه مخالفت کردند. در آخرین دور رای‌گیری بر سر پرونده بایراکتار، 288 تن با پیگیری آن در دادگاه عالی مخالفت کردند.

این رای‌گیری‌ها با بحث و جدل‌های بسیاری در پارلمان ترکیه روبرو شد و رای‌گیری تا پاسی از صبح چهارشنبه ادامه داشت.

انتهای پیام

کد N687234

وبگردی