آفتاب
وزیر کار در پاسخ به ایلنا تشریح کرد؛

استراتژی دولت در مذاکرات تعیین مزد ۹۴: نه سیخ بسوزد نه کباب

استراتژی دولت در مذاکرات تعیین مزد ۹۴: نه سیخ بسوزد نه کباب

شرایط سخت است و کارگرانی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند٬ زندگی سخت‌تری دارند. من هم در دولت اصرار کردم مداخله‌ای در قانون کار نداشته باشیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پایان جلسه امروز هیات دولت، از استراتژی دولت در مذاکرات تعیین مزد 94 برای جلب نظر شرکای اجتماعی‌اش (کارگران و کارفرمایان) خبر داد. 

علی ربیعی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران٬ در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه «معاون روابط کار وزارتخانه شما به تازگی اعلام کرده است که قدرت خرید کارگران از سال 84 تا کنون به یک سوم کاهش پیدا کرده است. با توجه به اینکه یکی از دو معیار قانونی تعیین حداقل مزد این است که رقم مصوبه کفاف سبد هزینه یک خانوار چهار نفره را بدهد، کارگران امسال چقدر امیدوار باشند که قدرت خریدشان به هزینه زندگی‌شان نزدیک شود؟» گفت: به خوبی می‌دانم زندگی کارگری سخت است٬ در این زمینه عقب‌ماندگی‌های زیادی وجود دارد. اما سال گذشته به گونه‌ای تصمیم‌گیری شد که تقریبا همه راضی بودند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای نخستین بار بود که هیچ نقد جدی از شورای‌عالی کار بیرون نیامد. برای همین امسال هم نظام چانه‌زنی و سه جانبه‌گرایی را دنبال کرده و می‌کنیم تا به تعبیر ضرب‌المثل ایرانیان نه سیخ بسوزد و نه کباب.

ربیعی ادامه داد: بنده وزیر کار هستم و هم باید به تولید نگاه داشته باشم و هم به کارگران توجه داشته باشم. این در حالی است که امروز کارآفرینان و کارفرماهای ما حال و روز خوشی ندارند٬ ما باید از آنها مراقبت و نگهداری کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: برای حل این موضوع٬ هفته پیش در هیات وزیران٬ بحثی را برای اینکه کارگاه‌های صد نفره با مشکل مواجه نشوند٬ مطرح کردیم که قرار شد ستادهای استانی بگذاریم. در نهایت قرار شد این بحث مجددا در کمیسیون اقتصادی مطرح شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: در سال جاری توانستیم از ریزش ۲۳۰ هزار نیروی کار جلوگیری کنیم.

وزیر کار ادامه داد: بنده اول پیروزی انقلاب نماینده کارگران در شورای‌عالی کار بودم و این از افتخارات من است که به عنوان نماینده کارگران در روز کارگر سخنرانی کردم. اگر امروز به عنوان وزیر صحبت می‌کنم٬ عقبه اجتماعی خود را هرگز فراموش نخواهم کرد و به آرمان‌های آن دوران خود همچنان وفادار هستم.

ربیعی با تاکید بر اینکه باید ضمن حمایت از تولید٬ زندگی کارگری را نیز مورد توجه قرار دهیم٬ گفت: به هر حال شرایط سخت است و کارگرانی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند٬ زندگی سخت‌تری دارند. من هم در دولت اصرار کردم مداخله‌ای در قانون کار نداشته باشیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پایان تصریح کرد: در شرایطی که عرضه و تقاضای نیروی کار یکسان نیست٬ نباید حمایت خود را از کارگران کم کنیم. این مسئله در دولت پذیرفته شد اما در مجلس با تصمیماتی دچار تغییراتی شد٬ با این حال رئیس جمهور و معاون اول٬ این منطق را کاملا پذیرفتند.

کد N687178

وبگردی