آفتاب

متن کامل گزارش آژانس درباره پایبندی ایران به برنامه اقدام مشترک

متن کامل گزارش آژانس درباره پایبندی ایران به برنامه اقدام مشترک

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماهانه خود بار دیگر تایید کرد که ایران به تعهداتش طبق برنامه اقدام مشترک پایبند بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گزارش ماه ژانویه خود درباره پایبندی ایران به اقداماتی که طبق توافق اولیه‌اش با گروه 3+3 در 24 نوامبر سال 2013 به طور داوطلبانه پذیرفته است منتشر کرد.

توافق اولیه ژنو یا همان برنامه اقدام مشترک در نوامبر سال 2014 برای بار دوم تمدید شد.

در گزارش آمانو آمده است که ایران از 20 ژانویه 2014 تاکنون به موارد زیر عمل کرده است:

1- در هیچ یک تاسیسات اعلام شده خود اورانیوم را بالاتر از سطح پنج درصد غنی سازی نکرده است.

2- در هیچ یک از تاسیسات اعلام شده‌اش از آبشارها به شکل به هم پیوسته استفاده نکرده است.

3- 108.4 کیلوگرم از اورانیوم UF6 غنی شده تا سطح 20 درصد U-235 را به اورانیوم با غنای زیر 5 درصد رقیق کرده است.

4- 100 کیلوگرم از اورانیوم UF6 تا سطح 20 درصد (U-235) را در پروسه تبدیل به صفحه سوخت به منظور تبدیل به اکسید اورانیوم تزریق کرده است.

5- هیچ روندی نسبی بر خط بازگشت تبدیل اورانیوم به UF6 ندارد.

6- هیچ پیشرفتی در فعالیت‌هایش در کارخانه‌های غنی‌سازی سوخت، از جمله در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو(FFEP) یا راکتور اراک (راکتور (IR-40) شامل فعالیت‌های تولید و آزمایش برای راکتور IR-40 نداشته است.

7- اطلاعات طراحی خود برای راکتور IR-40 را به روز کرده و با آژانس بر سر یک رویکرد پادمانی (تدابیر امنیتی) بر اساس اقدامات امنیتی مورد توافق در پنج مه سال 2014 توافق کرده است.

8- 2 هزار و 720 کیلوگرم اورانیوم UF6 با غنای تا سطح 5 درصد را به پروسه تبدیل در کارخانه پودر U02 به منظور تبدیل به اکسید اورانیوم تزریق کرده است.

9- به تعهدات خود درباره فعالیت‌های تحقیق و توسعه غنی‌سازی ایمن در تاسیسات غنی‌سازی سوخت پایلوت (PFEP) بدون انباشت اورانیوم غنی شده ادامه داده است.

10- فعالیت‌های مربوط به باز فراوری در راکتور تحقیقاتی تهران (TRR) و تاسیسات تولید رادوی ایزوتوپ‌های مولیبدن، یودین و زنون و دیگر تاسیساتی که آژانس به آن‌ها دسترسی دارد انجام نداده است.

11- اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده به معاون اورانیوم گچین، معدن اورانیوم ساغند و کارخانه تولید اورانیوم اردکان را فراهم کرده است.

12- به امکان دسترسی روزانه به تاسیسات غنی‌سازی نطنز و فردو ادامه داده است.

13- دسترسی مدیریت شده و منظم به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید موتور چرخاننده و تاسیسات ذخیره‌سازی را فراهم کرده و اطلاعات لازم درباره آن‌ها را ارائه داده است.

14- ایران اقدامات زیر را در ارتباط با نظارت بیش‌تر انجام داده است:

- نقشه تاسیسات هسته‌ای و شرح هر یک از ساختمان‌ها در سایت‌های هسته‌ای را فراهم؛

- توضیح مقیاس اقدامات انجام شده برای هر یک از محل‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای را ارائه داده،

- اطلاعات مربوط به معادن اورانیوم و منابع را فراهم کرده است.

آژانس علاوه بر این تایید می‌کند که ایران از 24 ژوییه 2014 تاکنون اقدامات زیر را عملی کرده است:

1- 27.7 کیلوگرم از اکسید اورانیوم (U3O8) را که از تبدیل اورانیوم UF6 غنی شده تا سطح 20 درصد U-235 به دست آمده را برای تولید صفحات سوختی راکتور تحقیقاتی تهران استفاده کرده است.

2- 0.084 کیلوگرم از اکسید اورانیوم (U3O8) را که از تبدیل اورانیوم UF6 غنی شده تا سطح 20 درصد U-235 به دست آمده را برای تولید صفحه‌های سوختی مجازی برای ساخت مولیبدن 99 استفاده کرده است.

3- ایران هم‌چنین حدود 4 هزار و 118 کیلوگرم از اورانیوم UF6 غنی شده تا سطح 2 درصد U-235 را به سطح اورانیوم طبیعی رقیق کرده است.

انتهای پیام

کد N687176

وبگردی