آفتاب
ربیعی در پاسخ به مهر:

نظام اطلاعاتی جامعه برای حذف دهک های پردرآمد نداریم

نظام اطلاعاتی جامعه برای حذف دهک های پردرآمد نداریم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توزیع دو سبد رفاهی تا پایان سال خبر داد و گفت: در هفته جاری و در اسفند ما دو سبد حمایت غذایی از اقشار کم درآمد جامعه پرداخت خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر علی ربیعی که امروز چهارشنبه در نشست خبری سخنگوی دولت حاضر شده بود با اشاره به سیاست ها و عملکرد وزارت رفاه کار و تعاون اجتماعی گفت: این دولت فصل تمایزش با دولت های قبل سیاست های رفاهی منسجم جهت دار و هدف دار است و نه سیاست صدقه ای.

وی با اشاره به چند برنامه از سیاست های رفاهی دولت گفت: یکی از برنامه ای دولت مبارزه با فقر است که در همین راستا تاکنون هشت میلیون نفر بیمه شده اند و صد هزار نفر دیگر هم در تلاش هستیم بیمه کنیم و این را یک وظیفه اخلاقی خود می دانیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به دیگر طرح دولت برای بیمه ایرانیان گفت: بنا داریم هر ایرانی که به دنیا می آید در همان بیمارستان صاحب دفترچه شود و دولت قصد دارد الزامات بیمه ای را قانونمند کند. یکی از شروط لازم برای اجرای این کار هماهنگی درون سیستمی بود که با این هماهنگی ها بقای طرح را تضمین می کنیم.

ربیعی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون دو مرحله حمایت غذایی از خانواده های کم درآمد صورت گرفته است گفت: تا پایان سال نیز دو مرحله دیگر آن اجرا خواهد شد که یک مرحله آن در همین هفته و مرحله چهارم آن پایان اسفند ماه انجام خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما برای منزلت و کرامت خانواده ها نیز برنامه داریم نیز گفت: قصد داریم این سبد حمایت غذایی را در درب منازل انجام دهیم اما برای این کار باید برنامه ریزی هایی صورت بگیرد بنابراین امروز در فروشگاه ها به مدت زمانی چهار ماه خانوارها به هر میزان که می خواهند می توانند خرید انجام دهند.

وی از افزایش حمایتی از خانواده های کم درآمد خبر داد و گفت: طبق نظام شناسایی که وجود دارد علاوه بر خانواده های تحت پوشش کمیته امداد مادران دارای کودکان سوء تغذیه نیز و همچنین خانواده هایی که در معرض تهدید غذایی هستند به این دایره حمایتی افزوده خواهند شد.

ربیعی با بیان اینکه سقف حمایتی از خانواده های کم درآمد تا 200 هزار تومان افزایش خواهد یافت گفت: خانواده های دو نفره 60 تومان و به ازای هر بچه 10 هزار تومان امروز حمایت غذایی می شوند که این نرم در حال افزایش است و در مرحله سوم و چهارم که تا پایان سال اجرایی می شود پروتئین و گوشت سفید را نیز به این سبد غذایی اضافه کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وزارت رفاه برای مبارزه با بی سوادی نیز برنامه دارد گفت: امروز با 9 میلیون نفر بی سواد و کم سواد مواجه هستیم و درصدد آن هستیم که حتی در تعریف سواد بحث مهارت اجتماعی را هم به آن اضافه کنیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با بی سوادی گفت: ما امروز حتی در برخی مناطق کشور یک مدرسه فقط برای یک دانش آموز داریم همچنین بحث کودکان بازمانده از تحصیل را نیز به شدت در حال پیگیری هستیم.

ربیعی با اشاره به یک اقدام رفاهی جدید در دولت یازدهم گفت: یک اقدام دیگری که رئیس جمهور دستور دادند در شورای عالی رفاه آینده بیاید یک نوع سبد بیمه ای است که همه اقشار با درآمدهای کم هم بتوانند بیمه تامین اجتماعی را دریافت کنند و حتی بیمه تکمیلی اجتماعی را هم پیگیری می کنیم افرادی که مایلند بیشتر پرداخت کنند بتوانند در آینده پول بیشتری بگیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در گذشته نظام بیمه ای ما به حالت اوتودکسی ؟؟؟؟ قابل غیر قابل انعطاف بود گفت: امروز دولت دامنه بیمه ای خود را افزایش داده است.

وی همچین در خصوص امکانات رفاهی در زمینه مسکن گفت: بنا به دستور مقام معظم رهبری بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن به کمک ما آمدند و با این نهادها تفاهم نامه هایی در زمینه مسکن امضا کرده ایم که تا چند وقت دیگر رونمایی خواهد شد.

ربیعی با بیان اینکه دیگر هیچ خانواده ای با دو معلول بدون مسکن نخواهد ماند گفت: ما 5 حوزه را از جمله بازنشستگی کارگری و بهزیستی را شناسایی کردیم و در این حوزه ها با کمک وزارت مسکن سیاست رفاهی دولت پیگیری خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به رشد سه درصدی اقتصاد در سال 93 گفت: ما تا پایان سال رشد سه درصدی را پیش بینی می کنیم که به ازای هر یک درصد معادل 110 هزار شغل ایجاد خواهد شد.

ربیعی همچنین با اشاره به انتخابات اتاق تعاون گفت: اتاق تعاون یک نهاد نوپایی است که قدمت اتاق بازرگانی را ندارد در دوره هایی هم وزارت تعاون در این اتاق دخالت کرده که اتاق بازرگانی دچار سیاست زدگی شد.

وی با بیان اینکه استراتژی من در اتاق تعاون باغبانی و عدم مداخله بود گفت: در انتخابات اخیر سه گرایش رای آوردند و هر فردی را هم که برای ریاست اتاق تعاون انتخاب کنند ما به آن احترام می گذاریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در خصوص افزایش دستمزدها گفت: افزایش دستمزدها تابع شرایطی است ما باید هم وضعیت کارفرمایان و کارگران را در نظر داشته باشیم.

ربیعی با بیان اینکه امروز کارفرمایان هم وضع خوبی ندارند و باید آنها را هم تقویت کنیم یادآور شد: ما امسال از ریزش 230 هزار نیرو جلوگیری کردیم و امسال نظام چانه زنی و سه جانبه گرایی را دنبال می کنیم تا به قولی نه سیخ بسوزد و نه کباب و امیدواریم تصمیم خوبی در این زمینه اتخاذ شود.

وی در خصوص احیای انجمن صنفی گفت: من جزو اولین موسس مجمع انجمن صنفی بودم و روزی که وزیر شدم جناب آقای علوی را دعوت کردم و گفتم که این تشکل باید احیا شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: من نمی خواهم انجمنی درست شود که دو روز دیگر تعطیل شود و می خواهم انجمنی درست شود که پایدار باشد.

ربیعی داشتن انجمن صنفی را حق روزنامه نگاران دانست و گفت: من این مسئله را آرام و به دور از جار و جنجال دنبال می کنم و همین امروز نیز مشاور من با دوستان روزنامه نگار جلسه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه شما گفته اید 10 میلیون خانوارهای پردرآمد شناسایی شدند این در حالی است که سخنگوی دولت گفته است ما نظام اطلاعاتی دقیقی برای شناسایی خانوارهای پردرآمد نداریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص حذف یارانه خانوارهای پردرآمد چه تصمیمی گرفته اید گفت: این پروژه یک تصمیم اقتصادی است بلکه یک پروژه اجتماعی است.

ربیعی با اشاره به هدفمندی یارانه ها گفت: ما در این زمینه در دام مسیر طی شده قرار گرفتیم و مسیر گذشته غلط بود و به طور غیر هدفمند یارانه می داد و ما هم اگر بخواهیم تصمیمی در این زمینه بگیریم آن تصمیم باید به گونه ای باشد که عدالت در آن برقرار شود.

وی تصریح کرد: من از اقتصاددانان برجسته برای نظام شناسایی استفاده کردم و از این پس نیز دولت اگر بخواهد یارانه جدیدی بدهد تنها به اقشار پایین جامعه تعلق می گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سناریوهای مختلف برای اصلاح پرداخت یارانه های نقدی گفت: اگر ما بخواهیم فقط به اقشار کم درآمد یارانه دهیم و اقشار پردرآمد را قطع کنیم قطعا این اقدام تبعیض آمیز است چراکه نظام آمارها و تحلیل خانوارها نوپا و یکساله است و اگر بدون دقت این کار انجام گیرد بی عدالتی است.

 

کد N686987

وبگردی