آفتاب
ريیس افتخاری انجمن ایران‌شناسان اسپانیا عنوان کرد:

تأثیر الهیات و عرفان ایران بر اسپانیای قرون وسطی

تأثیر الهیات و عرفان ایران بر اسپانیای قرون وسطی

عليرضا اسماعيلی، رایزن فرهنگی ایران در اسپانيا، با خوسه ماریا بلاسکث مارتینز، استاد برجسته دانشگاه کمپلوتنسه مادرید و ريیس افتخاری انجمن ایران‌شناسان اسپانیا، ديدار كرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیلی، رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا در نشستی با حضور خوسه ماریا بلاسکث مارتینز، ایران‌شناس و استاد برجسته دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، دیدار و گفت‌وگو كرد. این نشست به منظور آشنایی بیش‌تر با فعالیت‌های این استاد برجسته در حوزه ایران‌شناسی و با هدف ایجاد تعاملات بیش‌تر فرهنگی برگزار شد.

خوسه ماریا بلاسکث مارتینز، در سخنانی بیان كرد: ایران دارای یکی از غنی‌ترین و تأثیرگذارترین فرهنگ‌های دنیاست و ادبیات فارسی در قرون وسطی و حتی بعد از آن، به عنوان یکی از ادبیات‌های مهم جهان محسوب شده و هنر و معماری آن حتی در کشورهای همجوار ایران مانند افغانستان، بسیار مشهود است.

وی در ادامه گفت: در قرون وسطی، علوم الهیات و عرفان که برگرفته از ایران است در اسپانیا خیلی اهمیت داشت؛ ولی در این خصوص مطالعات زیادی صورت نپذیرفت. بیش‌ترین تأثیر فرهنگ ایران بر روی فرهنگ اسپانیا در بحث عرفان در قرون وسطی بود و در واقع الهیات اسلام، خلق ایرانیان است.

رییس افتخاری انجمن ایران‌شناسان اسپانیا، ادامه داد: هنر عصر ساسانی در آثار هنری اقوام ویسیگودها در اسپانیا تأثیر داشته که می‌توان بر روی برخی نقوش برجسته کلیساهای آن زمان، مشاهده كرد.

وی در ادامه به نقش تأثیرگذار فرهنگی ایران اشاره كرد و کشورمان را جزو معدود کشورهایی که خالق فرهنگ هستند، برشمرد. وی گفت: هم‌اکنون بحثی در اسپانیا رواج دارد به عنوان هنر اقوام آستوریاس که در واقع در ایالات شمالی اسپانیا زندگی می‌کردند که همانند هنر اقوام ویسیگودها، جزو هنرهای قدیمی اسپانیا محسوب می‌شود. در واقع نظریه من این است که این هنر، برگرفته از هنر ارامنه ترکیه است.

مارتینز، در ادامه گفت: تاکنون ۵ بار به مدت ۶ ماه به ایران سفر كرده و مردم ایران را جدا از تخصص و مشاغل، افرادی بافرهنگ می‌دانم و به خاطر سطح فرهنگی بالای عامه مردم، آینده خوبی برای ایران پیش‌بینی می‌كنم.

در ادامه اسماعیلی، رایزن فرهنگی كشورمان در اسپانیا، گفت: در خصوص ارتباط از قرون وسطی تاکنون نیز مناسب است بررسی‌هایی علمی صورت پذیرد که در طول این سال‌ها روابط ما و تأثیر ایران و اسپانیا نسبت به یکدیگر چگونه بوده است.

وی افزود: مقرر شده سمیناری در خصوص روابط ایران و اسپانیا از آغاز دوره صفویه برگزار شود که شما می‌توانید یکی از موضوعات خوب خود را برای سخنرانی در آن سمینار ارایه دهید.

اسماعیلی در پایان گفت: به نظرم موضوع تأثیر هنر و فرهنگ ایران بر هنر و فرهنگ اسپانیا و همچنین موضوع تأثیر عرفان ایرانی در این کشور، موارد قابل توجهی هستند و همچنین تجلی عرفان در هنر هم می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

 

 

 

کد N686961

وبگردی