آفتاب

لغو نشست هفتگی کابینه یمن/آمادگی آمریکا برای تخلیه سفارتخانه‌اش در صنعاء

لغو نشست هفتگی کابینه یمن/آمادگی آمریکا برای تخلیه سفارتخانه‌اش در صنعاء

در حالی که وزارت خارجه مراکش در واکنش به حوادث جاری یمن برگزاری نشستی فوق‌العاده را برای بررسی اوضاع این کشور خواستار شد، پنتاگون و اتحادیه اروپا نیز طرف‌های یمنی را به توقف درگیری دعوت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزارت خارجه مراکش در بیانیه‌ای همه گروه‌های مختلف یمنی را به حفظ امنیت و آرامش کشور و تمامیت ارضی آن و در پیش گرفتن سازش ملی و دستاوردهای گفت‌وگوی ملی و نتایج آن دعوت کرد.

مراکش در این بیانیه از حوادث شتابزده یمن ابراز نگرانی کرد و نسبت به استفاده ابزاری از قدرت هشدار داد که این مساله باعث نابودی چهارچوب روند سیاسی می‌شود که از گفت‌وگوی ملی جامع یمن، طرح شورای همکاری خلیج فارس و تلاش‌های جمال بن عمر، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن نشأت گرفته است.

فردیکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای با هشدار نسبت به اینکه حوادث جاری یمن مانعی بر سر راه تحولات دموکراتیک این کشور در چهارچوب طرح شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود، دو طرف را به پایان درگیری‌ها دعوت کرد.

موگرینی افزود: همه طرف‌های یمنی باید فوراً درگیری‌ها در صنعا و استان مأرب در شرق این کشور و دیگر مناطق را متوقف کنند.

رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نسبت به اینکه خشونت و درگیری‌های یمن مانعی بر سر راه ارائه کمک‌های جامعه بین‌الملل به یمن می‌شود و فقیرترین مردم یمن بیشترین رنج را تحمل می‌کنند، هشدار داد.

به تازگی و در واکنش به درگیری‌های اخیر یمن در اقدامی مداخله‌جویانه دو ناو آمریکایی که در دریای سرخ مستقر بودند به منظور آمادگی برای هرگونه اتفاق فوق‌العاده به حرکت درآمده تا امکان تخلیه سفارت آمریکا در صنعاء و انتقال کارمندان آن وجود داشته باشد.

یک مسوول آمریکایی پنتاگون با اشاره به اینکه تاکنون دستور فوری برای تخلیه سفارت خود در یمن را صادر نکرده است، گفت: با افزایش درگیری‌هایی در شهر صنعاء دو کشتی جنگی «یو اس اس. ایوجیما» و «یو اس اس مک هنری» به منظور آمادگی برای هرگونه حادثه احتمالی به حرکت درآمده‌اند.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: در صورت صدور دستور تخلیه سفارت اولین انتخاب برای انتقال کارکنان سفارت از راه خشکی و فرودگاه تجاری شهر صنعا خواهد بود و در صورتی که امکان این انتقال وجود نداشته باشد، ترجیحا با به پرواز درآمدن جنگنده‌ها و ایجاد یک پوشش هوایی این انتقال انجام خواهد شد.

این مقام آمریکایی گفت: در صورت نیاز به دخالت نظامی، راه‌های بسیاری بررسی شده‌اند.

این مقام افزود: وزارت خارجه آمریکا خواهان ادامه فعالیت سفارت این کشور در صنعا به عنوان راهی برای نظارت و پیگیری تحولات یمن است و وزارت دفاع آمریکا می‌خواهد پیش از سقوط احتمالی صنعا، آماده اجرای عملیات تخلیه و انتقال نیروهای خود باشد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، عبدالله الصایدی وزیر خارجه یمن نیز با هشدار نسبت به اینکه مسائل مربوط به آینده یمن به دلیل حوادث کنونی مبهم و پیچیده شده، ابراز امیدواری کرد، آرامش هرچه زودتر به کشور بازگردد.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، سفارت آمریکا در یمن از شلیک به یکی از خودروهای این سفارت در نزدیکی یکی از ایست‌های بازرسی نزدیک این سفارت در صنعا خبر داد.

این سفارت اعلام کرد، تاکنون مشخص نشده چه کسی عامل این تیراندازی بوده است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از عبدالمک حوثی، رهبر انصارالله اعلام کرد که اعضای انصارالله از کاخ ریاست‌جمهوری یمن در مقابل غارت اسلحه حمایت می‌کنند و آنجا را اشغال نکرده‌اند.

خبرنگار شبکه خبری تلویزیون المیادین لبنان نیز از بازگشت آرامش به اطراف منزل عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن در صنعا خبر داد.

یکی از اعضای گروه انصارالله در گفت‌وگو با خبرنگار المیادین گفت: افراد مسلح کمیته‌های مردمی هنوز در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری هستند ولی وارد آنجا نشده‌اند و تمامی راه‌های منتهی به آنجا را پس از اینکه نیروهای گارد ریاست‌جمهوری تلاش کردند سلاح‌های موجود در کاخ را تهیه کنند، مسدود کرده‌اند.

منابع رسانه‌ای یمن اعلام کردند که عبد ربه منصور هادی در منزل خود در صنعا است و اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه هادی صنعا را ترک کرده است، صحت ندارد.

این منابع همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر حمله حوثی‌ها به منزل رئیس‌جمهور یمن را تکذیب کردند.

به گفته این منابع، گروه انصارالله همچنان منزل منصور هادی تحت محاصره خود دارند.

این منابع اعلام کردند که هادی خروج حوثی‌ها را از کاخ ریاست‌جمهوری به عنوان پیش‌شرط ورود به هرگونه مذاکره اعلام کرده است.

همین طور دولت یمن امروز اعلام کرد که نشست هفتگی خود را به دلایل امنیتی لغو کرده است.

انتهای پیام

کد N686775

وبگردی