آفتاب

پخش مستند محاکمه جرج بوش و تونی بلر

پخش مستند محاکمه جرج بوش و تونی بلر

مستند «محاکمه» با نگاهی به دادگاه محاکمه نمادین جرج بوش و تونی بلر به اتهام جنایات جنگی در عراق و افغانستان در مالزی، در یک قسمت 26 دقیقه‌ای از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، «محاکمه» درباره دادگاه چهار روزه‌ای در مالزی است که به جرائم جنگی جرج دبلیو بوش، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا و تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس به عنوان متهمان جنگ علیه عراق و افغانستان پرداخت.

از جمله اتهاماتی که در این دادگاه در مورد بوش و بلر مطرح شد، می‌توان به نبود مدارک مستند در مورد سلاح‌های کشتار جمعی عراق، ادعای بیرون کردن بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط عراق در سال 1998، اذعان بوش و بلر به غیرقابل اعتماد بودن گزارش‌های مراکز اطلاعاتی در مورد وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق و غیرقانونی اعلام شدن جنگ بر علیه عراق توسط کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل اشاره کرد.

این دادگاه نمادین در طول این محاکمه چهار روزه خود 19 اتهامی که در مورد بوش و بلر مطرح شده است را با اتکا به هزاران برگ مدارک مستند دیگر مورد بررسی قرار داد و سپس حکم نهایی خود را در مورد عاملان جرائم جنگی اعلام کرد.

مدارک مستند ارائه شده در این دادگاه توسط کمسیون جرایم جنگی کوالالامپور در یک تحقیق عمقی که از دو سال پیش از دادگاه آغاز شده بود، گردآوری شد و قضاتی از کشورهای مالزی، هند و کانادا رسیدگی به این پرونده را در محاکمه نمادین جنایتکاران جنگی بر عهده داشتند.

در این دادگاه نمادین علاوه بر محاکمه بوش و بلر، افراد دیگری نظیر دونالد رامسفلد، ریچارد بروس چنی، آلبرت گونزالس، دیوید اسپیرز آدینگتون، ویلیام هینز، جی اسکات بایبی و جان چون هو نیز در ردیف متهمان جرایم جنگی قرار داشتند.

«محاکمه» جمعه این هفته - سوم بهمن ماه - ساعت 17 از شبکه مستند سیما پخش می شود.

انتهای پیام

کد N686660

وبگردی