آفتاب

آیا در یمن کودتا شده است؟ انصارالله: غارت اموال کاخ کذب است/قصد حمله به رئیس جمهور را نداریم

آیا در یمن کودتا شده است؟ انصارالله: غارت اموال کاخ کذب است/قصد حمله به رئیس جمهور را نداریم

یمن روز گذشته شاهد تحولات تازه ای بود که برخی از آن با عنوان کودتا و برخی با عنوان سقوط دولت یاد کردند.

رضا مهربانی: یمن روز گذشته شاهد تحولات تازه ای بود که برخی از آن با عنوان کودتا و برخی با عنوان سقوط دولت یاد کردند.
به گزارش خبرآنلاین، خبرهای اولیه حاکی از حمله انصارالله به کاخ ریاست جمهوری و تسخیر آن بود اما این اخبار به فاصله اندکی تکذیب شد و مقامات انصارالله از جمله مشاور رئیس جمهوری یمن در اظهارات جداگانه ای وقوع کودتا در این کشور را تکذیب کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی که صبح چهارشنبه منتشر شد به نقل از علی القحوم عضو دفتر سیاسی گروه انصارالله هرگونه کودتا را تکذیب و اعلام کرد انصارالله صرفا براي جلوگيري از غارت سلاح ،وارد کاخ رياست جمهوري شده است. به نظر می رسد اظهارات این عضو بلندپایه انصارالله در پاسخ به ادعای شبکه العربیه، متعلق به عربستان سعودی صورت گرفته است که روز گذشته مدعی شد حوثی ها بر کاخ ریاست جمهوری یمن مسلط شده و در حال غارت محتویات کاخ هستند.


این شبکه سعودی که شب گذشته نقش چشمگیری در ارائه اخبار جهت دار بر ضد انصارالله و حوثی ها داشت همچنین مدعی شده بود که این گروه قصد دارد به خانه رئیس جمهوری یمن و خانواده اش حمله کند.
«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی گروه انصارالله یمن روز سه شنبه تلویحا در پاسخ به این گزارش های جهت دار اعلام کرد : «ورود ما به کاخ ریاست جمهوری یمن برای جلوگیری از غارت سلاح بوده است.» از سوی دیگر «محمد البخیتی» از دیگر اعضای دفتر سیاسی انصارالله نیز تاکید کرد : «ما قصد نداریم به عبدربه منصور رییس جمهور یمن و منزل او حمله کنیم.»

انصارالله به دنبال نوشتن پیش نویس قانون اساسی است
درهمین حال بدنبال تحولات روزهای اخیر در یمن و محاصره کاخ ریاست جمهوری این کشور به وسیله نیروهای حوثی، رهبر جنبش انصار الله یمن گفت: پیش نویس قانون اساسی باید هر چه زودتر نوشته شود.
خبرگزاری ایرنا گزارش داد 'عبدالملک بدرالدین الحوثی' تاکید کرده است در شرایط کنونی باید چهار مورد مهم یعنی تسریع در تهیه پیش نویس قانون اساسی، حضور و مشارکت همه گروه های سیاسی، به نیتجه رساندن گفت وگوی ملی و تامین امنیت و خنثی کردن هر گونه توطئه علیه کشور مورد توجه قرار گیرد.
رهبر جنبش انصارالله یمن افزود: رئیس جمهوری کنونی کشور را به سوی فساد سوق داده و حتی پسر وی در فساد مالی میلیاردی مشارکت داشته است.وی ضمن تاکید بر مشارکت ملی گفت: با توجه به بلوغ سیاسی مردم که از شر استبداد خلاص می شود می توان یک دولت دموکراتیک ساخت و از میراث بد گذشته رها شد.

علت حوادث دیروز چه بود؟
تحلیلگران سیاسی بر این باورند که عملی نشدن وعده های عبده ربه منصور رئیس جمهوری یمن یکی از عوامل اصلی رویدادهای روز گذشته در این کشور بوده است.
در همین حال واحدمرکزی خبر به نقل از عضو شورای سیاسی جماعت انصار الله نوشت: علت بازگشت به اقداماتی انقلابی به خاطر سستی دولت یمن در اجرای مفاد توافق نامه صلح و مشارکت بوده است.
به نظر این مقام سیاسی نزدیک به محاصره کنندگان کاخ ریاست جمهوری، نادیده گرفتن مفاد توافق نامه صلح از سوی دولت یکی از وعده های محقق نشده عبده منصور ربه بوده که علت شورش انقلابیون شده است.
محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جماعت انصار معتقد است مقامات دولت یمن به دنبال فریب آنها و به دست گرفتن و یکه تازی در تصمیات سیاسی کشور است. محمد البخیتی با اشاره به اینکه اوضاع یمن دیگر قابل تحمل نیست خاطر نشان کرد: دولت یمن باید آنچه که بر آن توافق شده است اجراء کند اما متاسفانه دولت تاکنون هیچ یک از مفاد مهم توافق نامه ای که از کنفرانس گفتگوهای ملی به دست آمده و همچنین توافق نامه صلح و مشارکت را اجرا نکرده است.
البخیتی بزرگترین دلیل بر این ادعا را نص قانون دانست و گفت: در نتایج گفتگوهای ملی تاکید شده است که عملیات انتقال سیاسی مهمترین اصل توافق نامه است و این توافق نامه تا برگزاری انتخابات قابل اجرا است. محمد البخیتی با اشاره به توافق نامه صلح مشترک همچنین گفت: در بند پنجم توافق نامه صلح مشترک آمده است که رئیس جمهور باید با بکارگیری مکانیزم های کمیته تدوین قانون اساسی از همه تشکل های سیاسی برای تدوین قانون اساسی جدید استفاده کند. وی در ادامه تاکید کرد: دولت با نادیده گرفتن متن توافق نامه تلاش کرده است تا خود به تنهایی تصمیمات سیاسی را اتخاذ کند و قانون اساسی را تدوین نماید. البخیتی تصریح کرد: دولت بر آنچه که بر آن توافق شده بود اخلال کرد لذا ما هم چاره ای جز انتخاب گزینه انقلاب نداشتیم.

49261

کد N686553

وبگردی