آفتاب
/ضرورت احیای پلیس قضایی/

شیرزادی: پلیس قضایی لازمه تحقق اهداف قوه قضاییه است

شیرزادی: پلیس قضایی لازمه تحقق اهداف قوه قضاییه است

معاون دادگستری ایلام گفت: با توجه به پیچیدگی جرایم و لزوم تخصصی بودن امر «تعقیب» در پرونده‌های وارده به چرخه دادگستری حضور پلیس قضایی می‌طلبد که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستاریم در تصویب لایحه ارسال شده به‌صورت ویژه مساعدت کنند.

معاون دادگستری ایلام گفت: با توجه به پیچیدگی جرایم و لزوم تخصصی بودن امر «تعقیب» در پرونده‌های وارده به چرخه دادگستری حضور پلیس قضایی می‌طلبد که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستاریم در تصویب لایحه ارسال شده به‌صورت ویژه مساعدت کنند.

فیض‌الله شیرزادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه ایلام، در مورد اهمیت احیاء پلیس قضایی اظهار کرد: در تیرماه سال ۵۹ با تلاش شهید بهشتی لایحه قانونی تشکیل پلیس قضایی در شورای انقلاب تصویب و پس از تصویب اصلاحیه آن در مجلس شورای اسلامی، پلیس قضایی عملا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۰ تشکیل و وظایفی از قبیل ابلاغ اخطاریه‌ها و سایر اوراق قضایی، تعقیب و جلب متهمین و تحویل به مراجع قضایی، اجرای احکام کیفری، مدنی و حفظ سوابق محکومین بر عهده این نهاد گذاشته شد.

وی ادامه داد: با تصویب قانون ادغام در سال ۶۹ وزارت کشور مکلف شد سازمانی با عنوان نیروی انتظامی متشکل از شهربانی، کمیته، ژاندارمری و نیروی مسلحی که در جهت امور انتظامی در ارتباط با قوه قضاییه و وزارتخانه و سازمان‌های مختلف فعالیت می‌کردند ایجاد کند و با این قانون، نهاد نوبنیاد پلیس قضایی منحل و از آن زمان تاکنون وظایف مربوط به ضابطین عمدتاً از سوی نیروی انتظامی انجام می‌گیرد.

شیرزادی با اشاره به پیچیدگی جرایم و لزوم تخصصی بودن امر تعقیب، گفت: به منظور جلوگیری از تضییع حقوق متهمان و جلوگیری از اطاله دادرسی و همچنین تسریع در اجرای عدالت ضروری است نمایندگان مجلس شورای اسلامی که موضوعات پیش گفته بخشی از دغدغه‌های آنان است در طرح و تصویب لایحه ایجاد و تشکیل پلیس قانونی به‌صورت ویژه مساعدت کنند.

وی افزود: تشکیل پلیس قضایی با نیروهای آموزش دیده، متخصص و در دسترس لازمه تحقق اهداف دستگاه قضا در راستای ارائه خدمات و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی است.

معاون فرهنگی دادگستری ایلام با بیان اینکه در ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به تکلیف قوه قضاییه به ایجاد پلیس قضایی تاکید شده است، بیان کرد: یکی از وظایف قوه قضاییه در قانون مذکور به عنوان یک سند مادر و بالادستی تشکیل پلیس قضایی بوده که در صورت تحقق این موضوع، هم به تامین اهداف دستگاه قضایی و هم به تامین حقوق مردم کمک خواهد شد.

شیرزادی ادامه داد: قوه قضاییه برای تسریع در اجرای دستورات قضایی و کیفی شدن اقدامات مخاطبین خود به نیروی ضابط آموزش دیده، متخصص و در دسترس نیاز دارد و این خواسته با تشکیل پلیس قضایی که آشنای به امور و معلومات قضایی بوده و مدیریت آن بر عهده دادگستری است میسر خواهد شد.

معاون فرهنگی دادگستری ایلام خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشف جرم، حفظ آثار و صحنه جرم، دستگیری متهمین به عنوان بخشی از وظایف نیروی انتظامی است، در حالی که در حوزه‌های دیگر از قبیل امنیت، راه و غیره بر حسب وظیفه باید با بسیاری از دستگاه‌ها همچون استانداری‌ها و وزارت‌خانه‌ها در ارتباط بوده و پاسخگو باشد و مجموعه این عوامل سبب شده توقعات دستگاه قضایی در غیاب پلیس قضایی آنگونه که مورد انتظار است برآورده نشود.

انتهای پیام

کد N686280

وبگردی