آفتاب
رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور:

اقتصاد بیمار موجب تولید جرم است

اقتصاد بیمار موجب تولید جرم است

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با انتقاد از میزان تسهیلات بسیار ناچیز اعطایی به خانواده های زندانیان گفت: اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم باید منطبق با واقعیت‌های روز جامعه باشد.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با انتقاد از میزان تسهیلات بسیار ناچیز اعطایی به خانواده های زندانیان گفت: اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم باید منطبق با واقعیت‌های روز جامعه باشد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اصغر جهانگیر در نشست شورای مدیران سازمان با اشاره به نقش بانک ها و موسسات بیمه در چرخه اقتصادی کشور گفت: بانک‌ها و موسسات بیمه به عنوان دو رکن بزرگ مالی در کشور نقش بسزایی در تولید اشتغال و توسعه چرخه اقتصادی کشور دارند که اگر با رویکرد مناسب برای توسعه اشتغال در کشور سرمایه گذاری کنند یکی از بزرگترین علل جرم در کشور که همان بیکاری است، از بین خواهد رفت.

وی نظام اقتصادی بیمار را یکی از علل تولید جرم در کشور خواند و گفت زندانی محصول جامعه است و همه نهادها باید در کمک به رفع مشکلات آن سهیم باشند.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه تاکید کرد: ما از تمام ظرفیت‌هایی که امکان کمک به زندانیان و خانواده های آنها را فراهم کند استقبال می‌کنیم؛ چرا که اعتقاد داریم خانواده‌های زندانیان همسایگان ما در جامعه هستند و باید طبق آموزه های دین مبین اسلام دستگیر همسایگانی باشیم که امروز به کمک ما نیاز دارند.

این مقام ارشد قضایی با اشاره به فلسفه تشکیل انجمن‌های حمایت از زندانیان خاطرنشان کرد: انجمن های حمایت از زندانیان علیرغم ظرفیت های بالا هنوز نتوانستند کارکردهای خود را در جامعه به طور کامل پیاده سازند و باید تلاش کنیم تا با هم افزایی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در رفع مشکلات خانواده های زندانیان اقدام های موثرتری انجام دهیم؛ چرا که شاهد هستیم معضلاتی که امروز خانواده‌های زندانیان با آن دست به گریبان هستند بسیار زیاد است.

وی یکی از مشکلات انجمن‌های حمایت از زندانیان را کمبود منابع مالی دانست و افزود: باید برای افزایش منابع مالی انجمن ها اقدام اساسی صورت گیرد و تمام نهادهای ذیربط باید نقش موثر خود را در این زمینه ایفا کنند.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در ادامه به بحث جرایم اطفال پرداخت و اظهار کرد: با توجه به اینکه سرقت به عنوان بالاترین جرم در بین اطفال و نوجوانان است و عمده این سرقت‌ها که اغلب خرد و کوچک است باید مورد تحلیل دقیق قرار گیرد و به‌صورت خلاصه می‌توان گفت اینها نشانگر نیازهای آموزشی و اقتصادی به‌صورت توامان در این بخش است.

وی افزود: جرایمی که توسط اطفال رخ می‌دهد یک زنگ خطر برای جامعه است و ضرورت دارد متولیان امر وارد عمل شوند؛ چرا که بسیاری از جرایم در حوزه اطفال به علت مشکلات اقتصادی است و باید برای پیشگیری از وقوع جرم توسط اطفال نهادهای ذیربط وظایف خود را در حوزه اجتماعی به نحو شایسته انجام دهند.

مشاور رئیس دستگاه قضا اجرا و تکمیل پرونده شخصیتی مددجویان را یکی از اولویت‌های سازمان دانست و گفت: این پروژه باید به سرعت به مرحله اجرا درآید؛ چرا که با داشتن اطلاعات جامع از شخصیت اجتماعی و فرهنگی زندانیان می توانیم برنامه ریزی مناسب‌تری در راستای اصلاح و تربیت آنها داشته باشیم.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با تاکید بر اینکه باید جنبه‌های مختلف جرم مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: امروز شاهد آن هستیم که برخی از مجازات‌ها به‌ویژه در ارتباط با مواد مخدر بازدارنده نیستند و باید مورد بازنگری قرار گیرند.

وی با تصریح این نکته که امروز مواد مخدر صنعتی و قرص‌های روانگردان یک بلای خانمانسوز در جامعه است خواستار مشارکت تمام نهادها برای پیشگیری از وقوع چنین جرائمی شد.

جهانگیر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار زندانیان دارای حبس‌های طولانی‌مدت خاطرنشان کرد: این یک آسیب جدی برای خانواده زندانیان است که سال‌ها تجربه زندگی بدون سرپرست یا بدون پناه داشتن در جامعه را تحمل می‌کنند و چه بسا پس از آزادی، فرد زندانی و خانواده هر دو دارای خرده فرهنگ‌های جدیدی شده‌اند که دیگر نمی توانند یا نمی خواهند کانون گرم خانواده را بازسازی کنند و باید نهادهای متولی به‌ویژه نهادهای فرهنگی به فکر کاهش این آسیب‌ها در جامعه باشند.

وی انجمن‌های حمایت از زندانیان را یکی از مهمترین نهادها در این زمینه خواند و گفت: انجمن ها ظرفیت‌های خوبی دارند که باید این ظرفیت برای سازمان باز تعریف شود تا امکان شناخت و حمایت بیشتر مردم و نهادهای مردمی در این امر خداپسندانه فراهم شود.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با اشاره به بحث پیشگیری بیان کرد: این که امروز بخواهیم صرفا کار نظری در حوزه پیشگیری از وقوع جرم انجام دهیم راه بجایی نخواهد برد؛ لذا اولویت امروز ما اقدام های پیشگیرانه بصورت عملی بخصوص از طریق مهندسی معکوس در شناخت ریشه ها و علل ارتکاب جرایم در حوزه زندان و زندانی و خانواده های آنان است، چرا که در صورت عدم اقدامات پیشگیرانه خانواده های زندانیان به دلیل قرار گرفتن در معرض آسیب های فراوان ، مستعدترین افراد در پیوستن به چرخه جرم و بزه می باشند.

انتهای پیام

کد N686230

وبگردی