آفتاب

موگرینی گسترش کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه را پیشنهاد داد

موگرینی گسترش کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه را پیشنهاد داد

رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت، کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه باید پس از برگزاری انتخابات پارلمانی مارس سال جاری میلادی در اسرائیل، به امید از سرگیری مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل، نگاه تازه‌ای به این مذاکرات رو به زوال داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: من نگرانم چرا که از یک سو عدم پیشرفت در مذاکرات صلح مساله‌ای است که اوضاع را وخیم می‌کند و از سوی دیگر روندی که تاکنون پیشرفت چندانی نداشته اگر دوباره همان را از سر بگیریم، کافی نخواهد بود.

موگرینی در سخنرانی در موسسه بروکنیگز پیشنهاد کرد، یکی از راه‌های پیشبرد این روند توسعه کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه است که این مذاکرات را نظارت و دنبال می‌کند.

این کمیته چهارجانبه که سال 2002 میلادی در مادرید تشکیل شد متشکل است از سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه و تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس نیز به عنوان نماینده ویژه این کمیته و در میانجی‌گری برای توافق صلح میان اسرائیل و فلسطین فعالیت می‌کند.

موگرینی گفت: حس ناکامی و ناامیدی در هر دو طرف بسار شدید است و این مساله نه تنها از سرگیری مذاکرات را ضروری می‌سازد بلکه باید مطمئن شویم که این روند نتایج ملموس و مشخص فوری در بر خواهد داشت.

جان کری، وزیر امور خارجه و دیپلمات ارشد آمریکا چند ماه اول سال گذشته میلادی را به تلاش برای دستیابی به توافقی جامع و طولانی سپری کرد.

موگرینی گفت: ما باید این چارچوب بین‌المللی را ایجاد کرده و آن را بیش از پیش سازماندهی کنیم تا تلاش‌هایی را که جان کری در سال گذشته میلادی به خوبی انجام داده از سر بگیریم.

توسعه این کمیته چهارجانبه صلح موثر خواهد بود چرا که می‌تواند مذاکرات را نه تنها درباره درگیری‌ میان اسرائیل و فلسطین بلکه درباره درگیری وسیع‌تر میان اسرائیل و اعراب از سر بگیرد.

موگرینی افزود: این اقدام می‌تواند فرصتی مناسب برای بررسی مسائل امنیتی مشترک در این منطقه میان اسرائیل و برخی کشورهای عربی باشد. کشورهای عربی نیز نقش موثری در مبارزه با تروریست‌های داعش ایفا می‌کنند، در نتیجه این مساله نیز می‌تواند به اهمیت و ارزش توسعه کمیته چهارجانبه برای پیشبرد این روند صلح بیفزاید.

وی تاکید کرد: با این حال گمان نمی‌رود که این مساله در هفته‌های آتی تحقق یابد. امیدوارم در ماه‌های آتی نمایندگان بتوانند چارچوبی را برای انجام این اقدام آماده کنند.

نمایندگان آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و روسیه اواخر ماه جاری میلادی درباره اقدامات آن برای رسیدگی به بحران اسرائیل - فلسطین مذاکره خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N686215

وبگردی