آفتاب

پایان دور گروهی جام ملت‌های آسیا/ جامی بدون تساوی

پایان دور گروهی جام ملت‌های آسیا/ جامی بدون تساوی

دور گروهی جام ملت‌های آسیا در حالی به پایان رسید که سه تیم دروازه خود را بسته نگه داشتند و هیچ دیداری در دور گروهی به تساوی کشیده نشد.

به گزارش ایسنا، مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2015 با صعود هشت تیم به مرحله یک چهارم نهایی پایان یافت. این دور از مسابقه‌ها نکات جالب توجه و به یاد ماندنی داشت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به حذف عربستان، شکست استرالیای میزبان، بسته ماندن دروازه ایران و مساوی نشدن هیچ یک از بازی‌ها اشاره کرد.

گروه A: کره شگفتی‌ساز!

در حالی که همه انتظار داشتند استرالیا به عنوان مدعی درجه اول قهرمانی و میزبان مسابقه‌ها با قدرت از گروهش صعود کند، این کره‌جنوبی بود که با وجود نامدار و مدعی بودن در آسیا، شگفتی‌آفرین بود و با شکست استرالیا در برابر دیدگان تماشاگرانش، به عنوان تیم نخست گروه A راهی مرحله یک چهارم نهایی شد.

این مسئله البته یک خوبی هم برای ایران داشت. تیم ملی ایران در صورت پیروزی برابر عراق در نیمه نهایی باید به مصاف برنده دیدار کره جنوبی و ازبکستان برود. ایران در سه بازی پیاپی بر کره جنوبی فائق آمده و از نظر روحی نسبت به این تیم برتری دارد. همچنین تیم ملی ایران برابر ازبکستان هم شرایط خوبی دارد ولی اگر استرالیا از گروهش به عنوان تیم نخست صعود می‌کرد،‌ احتمالا در نیمه نهایی با ایران روبه‌رو می‌شد.

کره‌جنوبی یکی از سه تیمی است که در مرحله گروهی دروازه‌اش را بسته نگه داشته است. ایران و ژاپن، دو تیم دیگری هستند که هیچ گلی دریافت نکرده‌اند.

در همین حال، استرالیا تیمی است که بیشترین گل زده در مرحله گروهی را با هشت گل به نام خود ثبت کرده است.

گروه B: تمدید ناکامی‌های کشورهای عربی دو سال دیگر

بدون شک، حذف زودهنگام عربستان از جام ملت‌ها اتفاق مهم گروه دوم است. عربستانی‌ها که پس از چند سال ناکامی در میادین آسیایی می‌خواستند امسال در قامت یک مدعی در جام ملت‌های آسیا حضور پیدا کنند، با دو باخت و یک برد خیلی زود از گردونه رقابت خارج شدند تا ناکامی‌هایشان برای چند سال دیگر تمدید شود. سعودی‌ها باید تا مقدماتی جام ملت‌های 2018 روسیه برای بازگشت به جمع مدعیان و اعاده حیثیت صبر کنند. این تیم در جام ملت‌های 2015 پنج گل زد و پنج گل خورد تا تفاضل گلش هم صفر باشد.

نکته جالب توجه گروه دوم تعداد گل‌های زده سه تیم اول گروه است. چین، ازبکستان و عربستان، هر کدام پنج گل به ثمر رساندند.

چین در مرحله یک چهارم نهایی با استرالیای میزبان دیدار می‌کند و ازبکستان به مصاف کره‌جنوبی می‌رود.

گروه C: ایران، قلعه آهنین

تیم ملی فوتبال ایران بدون آن که حتی یک گل دریافت کند، با سه پیروزی و کسب 9 امتیاز به عنوان تیم نخست گروه سوم به یک چهارم نهایی راه یافت. ایران پس از جام جهانی 2014 تاکنون در هیچ دیداری گل نخورده است.

امارات، پدیده جام شانزدهم بود و با پیروزی‌های قاطع برابر قطر و بحرین برای سایر مدعیان خط و نشان کشید. این تیم اما نتوانست از سد محکم ایران عبور کند.

گروه D: فرار سامورایی‌ها از رویایی با ایران

ژاپن هم مانند ایران با سه پیروزی به عنوان تیم نخست به یک چهارم نهایی راه یافت. پیش از انجام سومین دیدار ژاپن در مرحله گروهی برخی گمان می‌کردند که این تیم ترجیح می‌دهد در مرحله یک چهارم نهایی با ایران روبه‌رو شود، نه امارات و به همین دلیل تصور می‌کردند که این تیم برابر اردن عملا شکست می‌خورد.

پیروزی 2 بر صفر ژاپن بر اردن و صعود به عنوان تیم اول اما، به گمان‌زنی این افراد خط بطلان کشید و نشان داد که سامورایی‌ها ترجیح می‌دهند که اگر قرار است با ایران روبه‌رو شوند، این رویارویی در بازی نهایی باشد.

ژاپن هم تیمی است که فعلا در جام ملت‌های 2015 گل نخورده و با توجه به این که مدافع عنوان قهرمانی است، مدعی پرامید قهرمانی در جام شانزدهم نیز هست.

در گروه چهارم، فلسطین در اولین حضورش در جام ملت‌ها بدترین نتایج جام را گرفت. این تیم با سه باخت، یک گل زده و 11 گل خورده در قعر جدول گروهش قرار گرفت.

آمارهای مرحله گروهی جام ملت‌ها

* بیشترین گل زده: استرالیا با هشت گل

* کمتری گل خورده: ایران، ژاپن و کره جنوبی بدون گل خورده

* کمترین گل زده: عمان، کویت و فلسطین با یک گل

* بیشترین گل خورده: فلسطین با 11 گل خورده

* بهترین نتیجه: اردن 5 – فلسطین یک

* میانگین گل زده در جام: 2.5 گل در هر بازی

انتهای پیام

کد N686159

وبگردی