آفتاب

کاهش اعتماد مردم ترکیه به رهبران سیاسی و افزایش اعتماد به ارتش

کاهش اعتماد مردم ترکیه به رهبران سیاسی و افزایش اعتماد به ارتش

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، اعتماد به رهبران سیاسی ترکیه در سال 2014 کاهش یافت و بار دیگر اعتماد به ارتش این کشور افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، نظرسنجی جدیددر ترکیه نشان می‌دهد، اعتماد به ریاست‌جمهوری از 40.7 درصد سال 2013 به 40.5 درصد در سال 2014 کاهش یافته است. این نظرسنجی با عنوان رویکردهای سیاسی- اجتماعی در ترکیه در میان 1000 تن از 26 شهر ترکیه انجام و نتایج آن 20 ژانویه منتشر شد.

براساس نظرسنجی مذکور، احزاب اپوزیسیون ترکیه نیز نتوانستند حمایت بیشتری را در میان شرکت‌کنندگان به دست آورند و تعداد افرادی که می‌گفتند حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه موفق عمل کرده است، از 19.6 درصد به 15.4 درصد کاهش داشت. شمار پاسخ‌دهندگانی که کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه را موفق می‌دانستند، از 19 درصد به 13 درصد کاهش نشان می‌دهد.

درهمین حال نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد شمار افرادی که عملکرد احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه را موفق ارزیابی می‌کنند، تنها 33.8 درصد است و این در حالی است که محبوبیت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در دورانی که سمت نخست‌وزیری را در دست داشت، 38.7 درصد بوده است.

علاوه بر این نظرسنجی مذکور نشان می‌دهد، اعتماد به ارتش ترکیه از 51.7 درصد به 57.7 درصد افزایش یافته و بار دیگر ارتش به مورد اعتمادترین نهاد درترکیه درسال 2014 تبدیل شد.

در همین حال، کسانی که گمان می‌کنند رسانه‌های ترکیه آزاد هستند از 30.8 درصد به 27.5 درصد کاهش یافت.

در میان مسائل بسیار مهمی که دغدغه شهروندان ترکیه است، می‌توان به بیکاری و اقتصاد اشاره کرد که از نظر آنها بسیار مهم هستند.

از سوی دیگر 50 درصد پاسخ‌دهندگان می‌گویند که به وجود «ساختار موازی» در ترکیه معتقدند. این اصطلاحی است که دولت ترکیه برای جنبش خدمت فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا استفاده می‌کند و اعضای آن را به نفوذ در پست‌های مهم دولتی متهم می‌کند.

انتهای پیام

کد N686140

وبگردی