آفتاب
در ادامه دیدارهای رییس مجلس در استانبول مطرح شد

ایران آماده هرگونه همکاری برای ایجاد آرامش در منطقه است

ایران آماده هرگونه همکاری برای ایجاد آرامش در منطقه است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه روابط و پیشرفت‌های اقتصادی می‌تواند روابط سیاسی را پایدارتر کند.

توسعه روابط اقتصادی زمینه‌ساز تداوم روابط سیاسی است

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) علی لاریجانی که برای شرکت در دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی به ترکیه سفر کرده است، روز سه‌شنبه با یاتیم نائب، نائب رئیس مجلس مغرب دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از این ملاقات گفت: ایران علاقه‌مند به گسترش روابط و تبادل تجربه بین دو کشور است و احساس می‌شود که رایزنی‌های فی مابین باید ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: مشکل تروریسم در منطقه باید با همکاری کشورهای اسلامی رفع شود، اگر برخی از کشورهای غربی مشکلات را تشدید نکنند بنابراین ورود آن‌ها مسئله تروریسم را حل نمی‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی بین ایران و مغرب گفت: سطح روابط بین کشورهای اسلامی مطلوب نیست و از این موضوع غربی‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین باید تلاش کرد تبادلات تجاری و اقتصادی افزایش یابد.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: توسعه روابط و پیشرفت‌های اقتصادی می‌تواند روابط سیاسی را پایدارتر کند.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که در این اجلاس باید به آن توجه شود، موضوع محکومیت همه جانبه توهین به پیامبر اسلام (ص) از سوی همه کشورهای اسلامی است و پیام این کنفرانس می‌تواند نشان از اتحاد مسلمانان در برابر این گونه رفتارها باشد.

وی ایران یادآور شد: ایران آماده هرگونه همکاری برای ایجاد آرامش در منطقه است.

نائب رئیس مجلس مغرب با ابراز خرسندی از دیدار با دکتر لاریجانی گفت: این دیدار می‌تواند در توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور بسیار تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: مشارکت مردم در جوامع ایران و مغرب بالا است که این نشان از توسعه دموکراسی است.

یاتیم نائب، رئیس مجلس مغرب افزود: امروز افراط‌گری و تروریسم را به اسلام نسبت می‌دهند، این در حالی است که اسلام به شدت با این موضوع مخالف است.

وی افزود: کشورهای مسلمان باید در موضوعاتی مانند دموکراسی الگوی جهان باشند، بنابراین ما به عنوان کشورهای مسلمان باید رایزنی‌های خود را تداوم ببخشیم و روابط پارلمانی را ارتقاء دهیم.

یاتیم تصریح کرد: تمامی مردم مغرب عاشق پیامبر اکرم (ص) هستند و توهین به ساحت پیامبر(ص) را به شدت محکوم می‌کنند و ما در این زمینه پیشنهاد صدور بیانیه‌ای را به اجلاس داده‌ ایم.

همکاری ایران و عمان نقش مهمی در مقابله با تروریسم دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید روابط مطلوب بین ایران و عمان به سطح عالی‌تری ارتقاء یابد و در زمینه مقابله با تروریسم هماهنگی های جدی‌تری صورت گیرد.

علی لاریجانی که برای شرکت در دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی به ترکیه سفر کرده است، روزسه‌شنبه هم‌چنین با رئیس مجلس عمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به شخصیت ممتاز سلطان قابوس گفت: پادشاه عمان در برقراری صلح و ثبات در منطقه نقش بسزایی دارد.

رئیس مجلس ادامه داد: روابط ایران با عمان همیشه خوب بوده اما در دوره جدید به سطح عالی‌تری ارتقاء یافته و نقش عمان در مسائل منطقه‌ای همواره خیرخواهانه بوده است.

وی افزود: این اولین تجمع بین مسئولان کشورهای اسلامی بعد از توهین به پیامبر اسلام(ص) است که باید پیام آشکاری از سوی مسلمانان در جواب این توهین داده شود.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: باید کشورهای اسلامی با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند و اجازه سوءاستفاده به کشورهای دیگر را ندهند.

در ادامه این دیدار رئیس مجلس عمان افزود: از دیدار با شما (دکتر لاریجانی) که شخصیت فرهیخته‌ای هستید ابراز خرسندی می‌کنم و همنشینی و شاگردی در محضر شما را یک فضیلت می‌دانم.

رئیس مجلس عمان ادامه داد: باید روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور ارتقاء یابد و در زمینه مبارزه با افراطی‌گری رایزنی‌های جدی‌تری بین دو کشور صورت گیرد.

رئیس مجلس عمان با تکید بر اینکه نباید اجازه داد به نام آزادی به پیامبر اسلام(ص) توهین کنند افزود: باید با گروه‌های افراطی به صورت جدی مبارزه کرد.

اتحاد کشورهای اسلامی مانع سوءاستفاده صهیونیست‌ها می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی از اختلافات جزئی بین کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کنند بنابراین باید با تداوم رایزنی بین مسئولان کشورهای اسلامی مانع از توطئه دشمنان اسلام شد.

علی لاریجانی که برای شرکت در دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی به ترکیه سفر کرده است، روز سه‌شنبه 30 دی‌ماه با عبدالله عبدالحمید، رئیس مجلس کویت دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاریجانی در ابتدای این دیدار با بیان این‌که «روابط ایران و کویت همواره مثبت بود است»ه، گفت: ایران علاقه‌مند به گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با کویت است؛ بنابراین ضرورت دارد زمینه انجام این مهم فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش امیر کویت در تلاش برای برقراری ثبات در منطقه افزود: رژیم صهیونیستی و آمریکا از اختلافات جزئی بین کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، بنابراین باید مسلمانان برای ایجاد روابط منسجم تلاش کنند.

وی ادامه داد: منافع ایران با کویت در بسیاری از مسائل مشترک بوده بنابراین باید رایزنی‌ها تداوم داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشورهای اسلامی باید بپذیرند هم سرنوشت هستند و در زمینه مقابله با مشکل عمده امروز یعنی حضور تکفیری‌ها باید تعامل و همکاری داشته باشند و نباید فراموش کرد که ائتلاف آمریکایی‌ها در مبارزه با داعش تاثیر جدی نداشته است.

رئیس مجلس در خصوص قیمت نفت گفت: تا زمانی که کشورهای مهم تولید کننده نفت تصمیم جدی برای افزایش قیمت اتخاذ نکنند قیمت نفت در سطح پایین باقی خواهد ماند، البته ایران قصد دارد در بودجه اتکاء به درآمدهای نفتی را قطع کند و برای بودجه‌های جاری از درآمد نفتی استفاده نکند و از درآمدهای نفتی تنها در جهت سرمایه‌گذاری سود ببرد.

در ادامه این دیدار عبدالله عبدالحمید، رئیس مجلس کویت با ابراز خرسندی از دیدار با دکتر لاریجانی گفت: همواره ملاقات با شما مثبت بوده است و می‌تواند زمینه توسعه روابط دو جانبه را فراهم کند.

رئیس مجلس کویت تصریح کرد: تمامی مسلمانان باید به ریسمان الهی چنگ بزنند، موضوعی که در قرآن بر آن تاکید شده است.

عبدالله عبدالحمید افزود: تجمع نمایندگان کشورهای مسلمان باید به نتیجه مشخص منتهی شود و برای چالش‌های پیش روی جهان اسلام تصمیمات مطلوب اتخاذ شود.

رئیس مجلس کویت افزود: به دلیل اختلاف میان مسلمانان یک روزنامه فرانسوی به خود اجازه می‌دهد به ساحت پیامبر اسلام(ص) توهین کند، بنابراین مسلمانان باید با حکمت و اتحاد تلاش کنند با اینگونه مسائل مقابله شود.

عبدالله عبدالحمید افزود: جایگاه ایران در امت اسلامی حائز اهمیت است، همچنین شما به دلیل ارتباط قوی که با رئیس پارلمان‌های کشورهای اسلامی دارید می‌توانید زمینه تحقق اهداف مشترک کشورهای اسلامی را فراهم کنید./

گفت‌وگوی سیاسی تنها راهکار حل مسائل یمن است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران همواره از برقراری صلح در منطقه حمایت می‌کند، گفت: سوءتفاهمات بین گروه‌های سیاسی یمن باید از طریق گفت‌وگو حل شود.

علی لاریجانی که برای شرکت در دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی به ترکیه سفر کرده است، امروز (سه‌شنبه 30 دی‌ماه) با نایب رئیس مجلس یمن دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که کشور یمن تاریخ کهنی دارد، افزود: امیدوارم مسائل داخلی یمن هر چه زودتر حل شود.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: ایران همواره برای برقراری ثبات در تمامی کشورها تلاش می‌کند و در موضوع یمن نیز از تمامی ظرفیت خود برای ایجاد صلحی پایدار استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: امیدوارم تمام کشورهای اسلامی با اتحاد و همفکری بتوانند زمینه پیشرفت مسلمانان را ایجاد کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط ناامنی، پیشرفت حاصل نمی‌شود، یادآور شد: اگر سوءتفاهم‌هایی بین گروه‌های مختلف سیاسی در کشور یمن وجود دارد، باید از طریق گفت‌وگو مسائل حل شود و در این زمینه نقش پارلمان می‌تواند موثر باشد.

نایب رئیس مجلس یمن با اشاره به نقش سازنده ایران در منطقه گفت: آقای دکتر لاریجانی شما یک شخصیت بین المللی تاثیرگذار هستید، بنابراین امیدوارم تمام تلاش خود را انجام دهید تا زمینه برقراری ثبات در یمن فراهم شود.

وی افزود: هر نوع کشتاری می‌تواند زیان‌های اجتماعی در پی داشته باشد، بنابراین باید همه کشورهای اسلامی برای برقراری ثبات و صلح پایدار تلاش کنند.

نایب رئیس مجلس یمن در پایان افزود: در یمن تلاش‌هایی برای رفع فساد صورت گرفته که امیدوارم به نتیجه مطلوب منتهی شود.

در مذاکرات هسته‌ای گام‌های رو به جلویی برداشته شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مذاکرات هسته‌ای گام‌های رو به جلویی برداشته شده، البته ایران برای سناریوهای مختلف در این زمینه تدابیری اتخاذ کرده است.

علی لاریجانی که برای شرکت در دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی به ترکیه سفر کرده است، سه‌شنبه‌شب نیز در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول حضور یافت و در جمع نخبگان ایرانی مقیم این شهر گفت: معمولا یکی از بخش‌های مهم در سفرهای خارجی دیدار با ایرانیان مقیم آن کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایرانیان موفق در ترکیه نقش مهمی در شناسایی فرهنگ ایران به مردم این کشور دارند.

لاریجانی افزود: دانشجویان ایرانی مقیم ترکیه نقش موثری در ایجاد ارتباطات علمی با محیط‌های آموزشی داخل ایران دارند.

وی در خصوص روابط ایران با ترکیه گفت: ممکن است در برخی از امور با ترکیه اختلاف نظر داشته باشیم اما تلاش این است که اختلاف نظرها سایه‌ای بر روی روابط خوب دو کشور نگذارد.

لاریجانی ادامه داد: در بسیاری از موضوعات با ترکیه تفاهم داریم و تلاش خواهد شد سطح روابط تجاری دو کشور ارتقاء یابد.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: ایران و ترکیه می‌توانند در مسائل اقتصادی نقش مکمل داشته باشند و همچنین در مسائل امنیتی با تعامل و همکاری تلاش کنند تا آرامش در منطقه برقرار شود.

لاریجانی با اشاره به دیدار امروزش با رئیس پارلمان ترکیه گفت: مذاکرات خوبی با رئیس پارلمان ترکیه انجام دادیم که می‌تواند به ارتقاء روابط اقتصادی و سیاسی منتهی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در تدوین بودجه سال 94 تلاش شده به بخش خصوصی توجه ویژه شود و در این زمینه تدابیری اندیشیده خواهد شد که ارائه تسهیلات بانکی تسهیل شود.

لاریجانی در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 گفت: در مذاکرات هسته‌ای گام‌های رو به جلویی برداشته شده، البته ایران برای سناریوهای مختلف در این زمینه تدابیری اتخاذ کرده است، مذاکرات هسته‌ای می‌تواند زمینه‌های همکاری بیشتری را در صورتی که عقلای غربی توجه کنند فراهم کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: برای تمام ایرانیان مقیم ترکیه آرزوی توفیق دارم.

انتهای پیام

کد N686052

وبگردی