آفتاب

یک عضو کنگره آمریکا: حصول توافق با ایران خاورمیانه را امن‌تر می‌کند

یک عضو کنگره آمریکا: حصول توافق با ایران خاورمیانه را امن‌تر می‌کند

یک عضو کنگره آمریکا در یادداشتی تاکید کرد:‌ اگر قانونگذاران به طور جدی خواهان محدود کردن برنامه‌ی هسته‌ای ایران هستند باید دست از دخالت در این مساله بردارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیوید پرایس یکی از اعضای کنگره آمریکا در یادداشت خود در روزنامه گاردین نوشت: رهبری جدید کنگره که اکنون در دست جمهوری خواهان است نشان داده است که تصویب اقدامات جدید علیه ایران ممکن است از اولین فعالیت‌هایش باشد، اگرچه مذاکرات هسته‌ای با ایران و دیگر هم پیمانان‌مان در حال ورود به یک مرحله جدید امیدوار کننده است.

اگر همکاران من به معنای واقعی خواستار محدود کردن اهداف هسته‌ای ایران هستند باید دست ازتمایل‌شان برای دخالت در این مساله بردارند و در ازاء آن به مذاکره کنندگان‌مان اجازه دهند به کار خود پایان دهند.

اما تمدید دوباره مذاکرات در نوامبر سال 2014 نشان داد حل اختلاف باقیمانده تا چه اندازه سخت و ادامه مذاکرات تا چه اندازه مهم است. ما با توافق اولیه ژنو که با نام برنامه اقدام مشترک خوانده می‌شود توانستیم به یک دستاورد مهم برسیم و تا حدی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را محدود کنیم.

ایران طبق این توافق به طور قابل راستی آزمایی بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را تعلیق کرده و نشان داد که مذاکرات را جدی می‌گیرد.

هم‌چنین میز مذاکره هسته‌ای جایی نیست که ایران را برای دیگر فعالیت‌هایش که به مساله هسته‌ای‌اش ارتباطی ندارد تحت فشار قرار دهیم اما برنامه هسته‌ای تهران باید اولین اولویت ما باشد و دستیابی به چنین توافقی می‌تواند پیشرفت در دیگر زمینه‌ها را هموار کند.

پرایس در ادامه نوشت: اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران که توسط بسیاری از همکاران من شامل سناتور کرک و ممندز مطرح شده است می‌تواند دورنمای ما برای رسیدن به توافق با این کشور را تخریب کند. اقدامات این چنینی موجب خشم منتقدان در ایران می‌شود و احتمال کناره گیری آن‌ها از مذاکره را افزایش می‌هد. به‌علاوه دست زدن به یک اقدام یک‌جانبه ثبات اتحاد بین‌المللی‌مان و رژیم تحریم‌های کنونی را تضعیف می‌کند.

از طرفی دیگر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نشان می‌دهد که کنگره از مذاکره کنندگان آمریکا حمایت نمی‌کند. ما نمی‌توانیم از این حقیقت که دستیابی به یک توافق هسته‌ای قابل راستی آزمایی با ایران می‌تواند کشور ما، اسراییل، خاورمیانه و جهان را امن‌تر کند. مذاکرات هسته‌ای با تهران هنوز می‌تواند به دلیل بی‌اعتمادی درون و بیرون از ایران نابود شود، اما آمریکا و جامعه بین‌المللی باید به دلیل اهمیت این توافق به مذاکرات هسته‌ای ادامه دهد.

انتهای پیام

کد N685674

وبگردی