آفتاب

آزادی زندانی سیاسی مسلمان میانماری

آزادی زندانی سیاسی مسلمان میانماری

گروه‌های حقوق بشری از آزادی دکتر مسلمان روهینجایی که در جریان آشوب‌های فرقه‌ای در غرب میانمار بازداشت شده بود، استقبال کردند اما متذکر شدند که هنوز زندانیان سیاسی بسیاری در این کشور پشت میله‌ها مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اتهامات علیه "تون آنگ"، پروفسور مسلمان منجر به صدور حکم 17 سال زندان برای او شد؛ حکمی که بسیاری آن را ناعادلانه توصیف کردند و باعث جلب توجهات بین‌المللی بر این پرونده شد.

وی به ایجاد درگیری بین مسلمانان روهینجا و بودایی‌های راخین در ژانویه 2012 متهم بود با این حال گروه‌های حقوق بشر و شاهدان می‌گویند: مقامات از آنگ خواستند تا دخالت و اوضاع را آرام کند، اما وی نتوانست خشونت‌ها را متوقف کند.

در همین حال بوکی، یکی از مقامات سازمان همکاری زندانیان سیاسی اعلام کرد: آنگ روز گذشته (دوشنبه) مرخص شد.

میانمار از زمانی که حکومت نظامی سابق را چهار سال پیش واگذار کرد تاکنون بیش از 1000 زندانی سیاسی را آزاد کرده است؛ اقدامی که موجب احیای این کشور منفور در سطح بین‌المللی شده است.

در همین حال آنگ میو مین، دبیر اجرایی سازمان برابری میانمار با اشاره به آزادی چند تن و زندانی کردن عده‌ای دیگر اظهار کرد: هر کسی که به دلیل عقایدش زندانی شده باید فوراً و بدون هیچ شرطی آزاد شود.

با وجود اینکه در تجدیدنظرهای متمادی از حکم حبس آنگ کاسته شده بود اما این در نهایت فشار بین‌المللی بود که موثر واقع شد.

یانگه لی، نماینده ویژه سازمان ملل در میانمار هفته گذشته طی سفرش به این کشور با آنگ ملاقات کرده بود.

میانمار از زمان واگذاری قدرت به یک دولت غیرنظامی در سال 2011 با خیزش اعتراضات بودایی‌های ناسیونالیست مواجه بوده است. این اعتراضات تاکنون بیش از 240 کشته بر جای گذاشته و 140 هزار تن را که اکثراً از اقلیت مسلمانان روهینجا هستند، آواره و بی‌خانمان کرده است.

انتهای پیام

کد N685629

وبگردی