آفتاب

درگیری فیزیکی در مجلس موسسان نپال

درگیری فیزیکی در مجلس موسسان نپال

گروهی از سیاستمداران مخالف دولت نپال که در اعتراض به قانون اساسی جدید این کشور دست به اعتصاب عمومی زده بودند در صحن پارلمان اقدام به ایجاد تنش و حمله به رئیس پارلمان کردند .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، این گروه مخالف دولت به منظور اعلام مخالفت با تصویب پیش نویس قانون اساسی جدید امروز( سه شنبه) اقدام به اعتصاب عمومی کرده بودند که در نهایت این اعتصاب به خشونت کشیده شد.

مجلس موسسان قانون اساسی نپال در ساعت دو صبح امروز نشست خود را آغاز کرد و خشونت‌ها هنگامی آغاز شد که نمایندگان مخالف دولت تلاش کردند تا جلوی سوباش نموانگ، رئیس مجلس موسسان به منظور پیشنهاد تشکیل یک کمیته تدوین پرسش را بگیرند.

تشکیل این کمیته پیش از رای گیری در خصوص پیش نویس قانون اساسی که قرار است تا چند روز دیگر انجام شود، صورت می گیرد. نمایندگان اعتصاب کننده با پرتاب صندلی و میکرفون به سوی یکدیگر و به سوی رئیس پارلمان، اوضاع را به هم ریختند. در این مناقشه چند مامور مجروح شدند اما نمایندگان مجلس موسسان قانون اساسی جراحت سطحی برداشتند.

ائتلاف حاکم بر پارلمان نپال که از حمایت دو سوم از نمایندگان این پارلمان که 605 نماینده دارد برخوردار است قصد دارد تا روز پنج شنبه پیش نویش قانون اساسی این کشور را تنظیم کند. اعضای مخالف بیان می‌کنند که قانون اساسی جدید باید از طریق اتفاق نظر میان همه احزاب سیاسی تصویب شود.

ائتلاف متشکل از 30 حزب مخالف دولت نپال به دنبال آن بود تا در اعتراض به پیش نویس قانون اساسی جدید اعتصاب عمومی برگزار کند و در جریان این اعتصاب مدارس، سیستم حمل و نقل و فروشگاه‌ها تعطیل شود. حامیان این اعتصاب در تجمع‌هایی در شهر کاتماندو، پایتخت نپال شعارهای ضد دولتی سر داده و با پلیس درگیر شدند و حدود 12 خودرو را که صاحبانشان در مقابل فراخوان اعتصاب مخالفت کرده بودند به آتش کشیدند. پلیس حدود 50 معترض را بازداشت کرد.

نپال از زمانی که در سال 2008 نخستین مجلس موسسان قانون اساسی خود را انتخاب کرد تلاش داشته تا یک قانون اساسی جدید تصویب کند. دومین مجلس نیز در سال 2013 انتخاب شد اما اختلافات میان احزاب سیاسی جلوی پیشرفت را گرفته است.

انتهای پیام

کد N685590

وبگردی