آفتاب

دستگیری 28 تن از مقامات مخابرات و شورای تحقیقات علمی ترکیه

دستگیری 28 تن از مقامات مخابرات و شورای تحقیقات علمی ترکیه

پلیس ترکیه امروز (سه‌شنبه) حملاتی را علیه ده‌ها تن از افراد مظنون به همدستی در شنود غیرقانونی آغاز کرده است؛ اقدامی که با هدف تضعیف متحدان فتح‌الله گولن انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پلیس ترکیه با آغاز عملیاتی، دشمنان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه را هدف گرفته و طبق گزارش رسانه‌های محلی، تلاش دارد تا موضع متحدان فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا را تضعیف کند.

از سوی دیگر وزارت کشور ترکیه طی حکمی روسای پلیس 21 استان ترکیه را تغییر داده است و هنوز علت جابجایی آنها اعلام نشده است. رسانه‌هایی از جمله سی‌ان‌ان ترک گزارش داد، در چهار استان از جمله آنکارا عملیاتی بر ضد "ساختار موازی" آغاز شده است؛ اصطلاحی که اردوغان برای اشاره به حامیان گولن در قوه قضائیه، پلیس و سایر نهادها استفاده می‌کند.

سی‌ان‌ان ترک گزارش داد، حکم بازداشت برای 28 تن از مقامات مخابرات (TIB) و شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (TUBITAK) صادر شده است.

تحقیقات فساد با هدف ضربه زدن به حلقه داخلی اردوغان که در دسامبر 2013 علنی شد، بخشی از آن بر پایه مکالمه شنود شده است که قسمتهای بسیاری از آن در اینترنت منتشر شد. دولت آنکارا می‌گوید که فتح‌الله گولن مستقر در ایالت پنسیلوانیای آمریکا که سابقا از متحدان اردوغان بود، در پشت این تحقیقات قرار دارد و تلاش می‌کند دولت را سرنگون کند. یک دادگاه در ترکیه ماه دسامبر 2014 برای بازداشت گولن که از 1999 در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برد، حکم بازداشت صادر کرد.

پاسخ اردوغان به این تحقیقات، پاکسازی دستگاه‌های دولتی، جابجایی هزاران پلیس و صدها تن از قضات و دادستان‌های حامی گولن بود؛ اقدامی که از نظر حامیان گولن با هدف پاکسازی نفوذ گولن انجام می‌شد. متحدان غربی ترکیه نسبت به اقدامات دولت آنکارا و آنچه را که "فرسایش اجرای قانون" خواندند، به شدت واکنش نشان دادند. چهار دادستانی که تحقیقات فساد را آغاز کرده بودند، از کار معلق شدند و پرونده‌ها بسته شد و پس از آن نفوذ دولت بر قوه قضائیه بیش از پیش افزایش یافت.

پارلمان ترکیه قرار است امروز تصمیم بگیرد آیا آن چهار وزیری که در پرونده فساد دست داشتند، محاکمه شوند یا خیر.

انتهای پیام

کد N685415

وبگردی