آفتاب

افزایش درگیری‌ در شمال لیبی همزمان با تلاش‌های جهانی برای برگزاری مذاکرات جامع

افزایش درگیری‌ در شمال لیبی همزمان با تلاش‌های جهانی برای برگزاری مذاکرات جامع

درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان تندرو و نیروهای دولتی لیبی در نزدیکی بزرگترین بندر نفتی این کشور در حالی افزایش یافته است که سازمان ملل و اتحادیه اروپا تلاش‌های خود را برای برگزاری مذاکرات جامع با حضور همه گروه‌های لیبیایی افزایش داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، علی الحاسی، سخنگوی گارد محافظت از تاسیسات نفتی بندر السدره در لیبی با اشاره به اینکه شبه‌نظامیان "فجر لیبی" از روز دوشنبه حملاتی را برای تصرف این بندر آغاز کرده‌اند گفت: نیروهای دولتی با پشتیبانی جنگنده‌های ارتش در مقابل مهاجمان ایستادند.

شبه‌نظامیان فجر لیبی ماه گذشته نیز حملاتی را با هدف کنترل بر دو بندر نفتی السدر و رأس لانوف، آغاز کردند که نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان طرفدار آنان توانستند این حملات را ناکام بگذارند. چند روز پیش هر دو طرف برای انجام مذاکراتی با نظارت سازمان ملل آتش‌بس موقت اعلام کردند.

با این حال احمد هدیه، سخنگوی گروه فجر لیبی آغاز حملات از سوی این گروه افراط‌گرا را تکذیب کرد و گفت: ابتدا نیروای طرفدار دولت عبدالله الثنی، نخست وزیر لیبی حمله را آغاز کردند.

در ماه گذشته با اصابت موشکی به یک مخزن ذخیره نفت در بندر السدر، این مخزن به همراه هفت مخزن دیگر آتش گرفتند و در مجموع 1.8 میلیون بشکه نفت موجود در آنها در آتش سوخت.

هیات سازمان ملل در لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیش از آغاز دور بعدی مذاکرات رایزنی‌ها با طرف‌های مختلف لیبی برای تعیین مکان برگزاری این مذاکرات که مورد قبول همه طرف‌ها باشد و بیشترین امنیت را برای مشارکت‌کنندگان فراهم کند، مذاکراتی انجام می‌شود. همه شرکت‌کنندگان توافق دارند که در صورت فراهم شدن مقدمات اجرایی و امنیتی در لیبی، اولویت برگزاری مذاکرات با این کشور خواهد بود.

هیات سازمان ملل از تصمیم کنگره ملی لیبی که در اختیار گروه‌های تندرو است برای مشارکت در دور جدید مذاکرات با هدف دستیابی به راه‌حلی سیاسی جهت پایان درگیری‌ها استقبال کرد.

این هیات با تاکید بر اهمیت همیاری مردم لیبی در انتخاب بهترین راه برای ایجاد صلح و دموکراسی در این کشور گفت: تسریع در برگزاری نشست آتی مذاکرات اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

کنگره ملی لیبی نتایج انتخابات پارلمانی اخیر لیبی که در ژوئن گذشته برگزار شد را به رسمیت نشناخت و برای مشارکت در مذاکرات ملی لیبی شرط گذاشت و اکنون اعلام کرده که در جلسات گفت‌وگوی ژنو شرکت نخواهد کرد و پیشنهاد داده این مذاکرات در شهر «غات» که در دورترین نقطه جنوبی لیبی قرار دارد، برگزار شوند.

صالح همه، یکی از نمایندگان پارلمان لیبی در شهر طبرق که از سوی بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته شده گفت: پیش از آغاز گفت‌وگوها نمایندگان پارلمان لیبی تصمیم گرفته بودند با کنگره ملی لیبی پشت یک میز ننشینند چراکه این کنگره را غیرقانونی می‌دانند.

همه افزود: من به عنوان نماینده‌ای از شهر غات تاکید می‌کنم که شهر از وجود هرگونه گروه‌ مسلحی خالی است و بیش از هزار سرباز و افسر وابسته به ارتش لیبی در این شهر حضور دارند که برای حمایت از مذاکرات آماده هستند.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: اتحادیه اروپا تصمیم دارد به شکل فعالی از گفت‌وگوها میان طرف‌های مختلف لیبی حمایت کند.

موگرینی نتایج نشستی که میان طرف‌های مختلف لیبی در ژنو برگزار شد را شرح داد و گفت: باید از همه طرح‌ها برای حل مسالمت‌آمیز درگیری در لیبی حمایت شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا بر این باوراست که وضعیت خطرناک لیبی همه طرف‌ها را به پذیرش مسوولیت خود و ترجیح منافع ملی به منافع شخصی ملزم می‌کند.

موگرینی همه طرف‌های مختلف لیبی را به مشارکت در نشست آتی گفت‌وگوها دعوت و تاکید کرد: موضوع مهمتر در دستور کار نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا، مساله مبارزه با تروریسم است که خطر آن کل منطقه خاورمیانه را تهدید می‌کند.

وی افزود: مسلمانان اولین قربانیان این اقدامات تروریستی هستند.

موگرینی تاکید کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد همکاری خود با اتحادیه عرب و دیگر طرف‌ها در جهان اسلام و همچنین وزرای خارجه و وزرای کشور اتحادیه اروپا را در راستای مقابله با تروریسم در اروپا افزایش دهد.

انتهای پیام

کد N685118

وبگردی