آفتاب

هشدار سازمان ملل نسبت به گسترش نابرابری و بیکاری در جهان

هشدار سازمان ملل نسبت به گسترش نابرابری و بیکاری در جهان

سازمان ملل هشدار داد، بیکاری طی پنج سال آتی در پی نرخ پایین رشد و افزایش هرج و مرج تا 11 میلیون نفر افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان جهانی کار اعلام کرده است، بیش از 212 میلیون تن تا سال 2019 بیکار خواهند بود. این در حالی است که تعداد فعلی بیکارها 201 میلیون نفر است.

گامی رایدر، رئیس سازمان جهانی کار با اشاره به تعداد مشاغلی که در پی بحران اقتصادی از سال 2008 از بین رفته‌اند به خبرنگاران گفت: در پی بحران اقتصادی 61 میلیون شغل در سراسر جهان اکنون از بین رفته است.

براساس محاسبات دیده‌بان اشتغال و امور اجتماعی، برای از بین بردن خلأ شغل تا سال 2019 باید 280 شغل اضافی با وجود هرج و مرج اقتصادی ایجاد شود.

رایدر در این باره گفت: این بدین معنی است که بحران شغل راه زیادی تا پایان دارد و جایی برای رضایت نیست. براساس این گزارش مشکل شغل با پیشرفت‌هایی در آمریکا، ژاپن و انگلیس روبه‌رو بوده است اما برخی کشورهای اقتصادی اروپا هنوز با این مشکل دست به گریبانند.

در این گزارش آمده است، آلمان به عنوان قدرت اقتصادی حوزه یورو شاهد افزایش پنج درصدی بیکاری تا سال 2017 خواهد بود.

گزارش سازمان بین‌المللی کار همچنین با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت و گاز پیش‌بینی کرده است که بازار کار در کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و جهان عرب ضربه سختی خواهد خورد.

با این حال یکی از اخبار محدود خوب این گزارش اشتغال به کار 34 درصد طبقه متوسط در کشورهای در حال توسعه است. این رقم پیشتر و در دهه 1990، 20 درصد بود.

این گزارش شکاف عمیق بین شاغلان و بیکارها را علت اصلی عدم توانایی دولت‌ها در مقابله با این بحران عنوان کرده است.

رایدر در ادامه اظهاراتش با اشاره به تداوم کاهش دستمزد در کشورها هشدار داد: این دستمزدهای پایین باعث می‌شود مردم پس‌انداز کمتری داشته و در نتیجه سرمایه‌گذاری نیز کمتر باشد و این مطمئناً تاثیری منفی در رشد خواهد داشت.

سازمان جهانی کار همچنین با اشاره به این مساله که 10 درصد ثروتمندان جهان، 30 تا 40 درصد کل درآمد جهان را به خود اختصاص داده‌اند و 10 درصد فقیرترین‌ها تنها دو تا هفت درصد درآمد کل را دریافت می‌کنند مدعی شده که فاصله درآمدها رو به افزایش است.

انتهای پیام

کد N685053

وبگردی