آفتاب
جهانگیری در مراسم افتتاح سد آیت‌الله بهجت:

دولت به طور جدی با متجاوزین به اراضی ملی برخورد می‌کند

دولت به طور جدی با متجاوزین به اراضی ملی برخورد می‌کند

کی از جلسات پراهمیت کشور که با حضور مسئولینی از قوای سه گانه برگزار می‌شود جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است که در این جلسات به طور جدی موضوع زمین خواری دنبال می‌شود.

معاون اول رییس جمهور گفت: یکی از برنامه‌هایی که دولت تدبیر وامید به طور جدی در دستور کار خود قرار داده، این است که مسیر توسعه کشور را هموار کند و موانع را از پیش روی توسعه بردارد و در این راه تلاش داریم مردم نیز با هر میزان از توانمندی بتوانند در توسعه کشور مشارکت کنند.

به گزارش ایلنا٬ اسحاق جهانگیری صبح روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح سد آیت‌الله بهجت در شهر بیجار اظهار داشت: یکی از بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید بر مشارکت آحاد مردم در اقتصاد کشور است یعنی مردم باید بتوانند با هر میزان از توانمندی در تولید ثروت نقش ایفا کنند.

معاون اول رییس جمهور یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را عمران و ‌آبادانی و استقلال کشور در زمینه‌های اقتصادی دانست و افزود: در این راستا اقدامات فراوانی تا کنون صورت گرفته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی وجود دارد و نیازمند گامهای بلند‌تر و اقدامات بیشتر هستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران در سطح منطقه از نظر توسعه در میان سایر کشور‌ها سرآمد است، خاطرنشان کرد: خداوند نعمت‌های فراوانی را به ایران ارزانی داشته که وجود انسانهای فکور، دانشمند و توانا از مهم‌ترین این نعمتهاست.

جهانگیری در ادامه یکی از محدودیت‌های پیش روی توسعه کشور را محدودیت در منابع آب برشمرد و گفت: متاسفانه گاهی قدر نعمت‌ها را آنطور که باید نمی‌دانیم و زمانی که این نعمت‌ها کم شد و یا از دست رفت برای آن حسرت می‌خوریم که چرا به نحو بهتری از آن‌ها استفاده نکردیم و صرفه جویی نکردیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به کاهش بهای نفت و افت درآمدهای نفتی کشور تصریح کرد: امروز به واسطه یک توطئه، قیمت نفت کاهش یافته و به حدود ۴۰ دلار رسیده و این امر می‌تواند اداره کشور را با سختی و مشکل مواجه کند؛ البته با درایتی که در مدیران کشور وجود دارد در تلاش هستیم تا با برنامه‌ریزیهای مناسب، بتوانیم از این مقطع عبور کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که در سال‌های گذشته نفت به قیمت ۱۲۰ و حتی ۱۴۰ دلار نیز به فروش می‌رسید اما در آن زمان فکر این روز‌ها را نکردند که بخشی از این درآمد‌ها را کنار بگذارند تا در روزهای سخت بتوان از آن استفاده کرد.

وی افزود: متاسفانه این درآمد‌ها را به کشورهای خارجی فرستادند و با واردات بی‌رویه چرخ تولید آن کشور‌ها به حرکت درآمد و کارخانه‌های داخلی کشور از کار افتاد و جوانان ما بیکار شدند و مردم محتاج کالاهای خارجی گردیدند.

معاون اول رییس جمهور بر لزوم مدیریت منابع طبیعی و منابع مالی کشور و استفاده بهینه از این منابع تاکید کرد و گفت: در خصوص منابع آب امروز به این باور رسیده‌ایم که وضعیت آب کشور تقریباً به همین منوال خواهد بود و ایران با محدودیت در منابع آب مواجه است و متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از دشت‌های حاصلخیز کشور به جهت کم آبی امکان کشت ندارند.

جهانگیری همچنین با اشاره به برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب در برخی مناطق کشور خاطرنشان کرد: امروز برخی رودخانه‌ها با مشکل مواجه شده‌اند و حتی در زمینه آب شرب در برخی نقاط کشور مشکل داریم.

وی در ادامه سخنان خود استان گیلان را استانی پراهمیت، بزرگ، مهم و با مردمی انقلابی توصیف کرد و گفت: خوشبختانه این استان از نعمت آب فراوان برخوردار است و یکی از اصلی‌ترین استان‌های کشور در بخش کشاورزی است و می‌توان گفت که بهترین محصولات کشاورزی مانند چای و برنج به دست کشاورزان این منطقه تولید می‌شود.

جهانگیری با تاکید براینکه استان گیلان همواره در بخش کشاورزی سرآمد بوده، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای حفظ ظرفیت‌های کشاورزی این استان تاکید کرد و افزود: باید مطالعات لازم انجام شود تا چنانچه نیاز باشد در این استان سدهای لازم احداث گردد.

معاون اول رییس جمهور احداث سد را از مهم‌ترین کارهای عمرانی کشور دانست و گفت: در گذشته برای ساخت کوچک‌ترین سد‌ها نیازمند شرکت‌های خارجی بودیم اما امروز با افتخار شاهد آن هستیم که بزرگ‌ترین سد‌ها در کشور با استفاده از توان داخلی مهندسین و متخصصین کشور ساخته می‌شود.

وی تامین آب شرب را از دغدغه‌های اصلی دولت عنوان کرد و افزود: وقتی گزارشاتی مبنی بر آب شرب نامناسب در برخی نقاط کشور دریافت می‌کنیم بسیار تاسف می‌خوریم و در تلاش هستیم تا با برنامه‌ریزی، مشکل تامین آب شرب را در سطح کشور برطرف کنیم.

معاون اول رییس جمهور با ابراز خرسندی از بهره‌برداری سد آیت الله بهجت، گفت: با افتتاح این سد حدود ۱۴ شهر استان گیلان از آب شرب با بهترین کیفیت برخوردار می‌شوند که این موضوع برای دولت و همه مسئولین کشور موضوعی خوشحال کننده است.

جهانگیری از همه مدیران استان، پیمانکاران، دست اندرکاران احدث سدآیت الله بهجت، به خصوص وزارت نیرو به خاطر احداث این سد قدردانی و اظهار امیدواری کرد که شاهد اقدامات و کارهای جدی‌تر در استان گیلان باشیم و با دعای خیر مردم مومن کشور، مشکل کم آبی نیز مرتفع شود.

برخورد جدی دولت با متجاوزین به اراضی ملی

اسحاق جهانگیری صبح امروز در جمع خبرنگاران افتتاح سد آیت الله بهجت در شهر بیجار را به مردم استان گیلان تبریک گفت و افزود: با راه اندازی این سد شاهد تامین آب شرب شهرهای مختلف در استان گیلان خواهیم بود.

معاون اول رییس جمهور استان گیلان را استانی پراهمیت دانست و با بیان اینکه طرح‌های اساسی و عمرانی در این استان باید با سرعت بیشتری به نتیجه برسد، به موضوع راه آهن در این استان اشاره کرد و گفت: امیدوارم با تصمیماتی که در سطح ملی اتخاذ شده شاهد توسعه و پیشرفت این استان و راه اندازی طرح‌های اساسی و عمرانی باشیم.

وی ادامه داد: البته در مقطع فعلی به دلیل کاهش بهای نفت ممکن است که برخی کار‌ها و طرح‌ها با کندی اجرا شود اما دولت تدابیری اندیشیده و راهکارهایی را در نظر گرفته تا بتواند محدودیت‌های مالی برای اجرای پروژه‌ها را جبران کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به موضوع زمین خواری در استان‌های شمالی کشور خاطرنشان کرد: یکی از جلسات پراهمیت کشور که با حضور مسئولینی از قوای سه گانه برگزار می‌شود جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است که در این جلسات به طور جدی موضوع زمین خواری دنبال می‌شود.

جهانگیری اضافه کرد: متاسفانه در استان‌های شمالی کشور که زمین‌ها در این مناطق از امتیازات ویژه‌ای برخوردار هستند شاهد برخی تغییر کاربری‌ها و ویلاسازی توسط افراد سوءاستفاده گر هستیم که دولت گروه‌هایی را برای رسیدگی به این موضوع مامور کرده و مسئولین استانهای شمالی نیز با همکاری قوه قضاییه این موضوع را به طور جدی پیگیری می‌کنند.

وی به موضوع چای و برنج در استان گیلان نیز اشاره کرد و گفت: تصمیمات خوبی در زمینه چای اتخاذ شده و تاکید داریم که باید کارخانه‌های مدرن فراوری در استان ایجاد شود تا محصولات با کیفیت تولید گردد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ممانعت از واردات برنج، اظهار امیدواری کرد وضعیت تولید برنج و اوضاع کشاورزان و شالیکاران نیز در این استان بهبود یابد.

کد N685022

وبگردی