آفتاب
در کنفرانس خبری مشترک با ظریف

عبدالله بر علاقه افغانستان برای امضای موافقت‌نامه جامع با ایران تاکید کرد

عبدالله بر علاقه افغانستان برای امضای موافقت‌نامه جامع با ایران تاکید کرد

رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان بر تکمیل موافقت‌نامه مشترک جامع میان ایران و افغانستان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به کابل، محمدجواد ظریف و عبدالله عبدالله ظهر سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر این که برنامه دولت برای توسعه همکاری با ایران به ویژه در زمینه بازسازی افغانستان و حضور شرکت‌های ایرانی در این کشور چیست؟ گفت: با تشکیل دولت وحدت ملی زمینه و فرصت‌های بهتر برای گسترش روابط مساعد شده است. ما در رابطه با گسترش روابط تجاری به ویژه در زمینه راه‌ها و ترانزیت و استفاده از بندر چابهار تفاهم عملی داریم. هم‌چنین ما می‌خواهیم شرایط برای متصل شدن افغانستان به شبکه خط آهنی که به ترکمنستان و قزاقستان می‌رود فراهم شود و این فرصت خوبی برای گسترش مناسبات است.

او با اشاره به این که افغانستان به تازگی از خاکستر جنگ سر بر آورده است، گفت: حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان کم‌تر می‌شود و ما می‌توانیم برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط همکاری بیش‌تری داشته باشیم. ما در موضوع مقابله با داعش نیاز به همکاری جدی داریم. هم‌چنین در رابطه با موادمخدر و مهاجران افغان در ایران که اخیرا دولت شما همکاری خوبی برای تمدید حضور مهاجران داشته است می‌توانیم به تعاملات‌مان ادامه دهیم.

رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان بر تکمیل موافقت‌نامه مشترک جامع میان دو کشور تاکید کرد و گفت: در این رابطه قدم‌های اساسی برخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: ایران در تمام جنبه‌های همکاری با افغانستان به ویژه تامین صلح و ثبات تاثیرگذار است و ما سعی می‌کنیم در این رابطه همکاری مستمری داشته باشیم.

عبدالله درباره موافقت‌نامه همکاری میان ایران و افغانستان و دلایل امضا نشدن آن تاکنون، گفت: با توجه به شرایط کشور به لحاظ امنیتی و نظامی و مساله خروج نیروهای بین‌المللی و طولانی شدن پروسه انتخابات، شرایط برای امضا شدن این موافقت‌نامه به وجود نیامده است. هر دو طرف علاقه‌مند هستیم تا این موافقت‌نامه برای استحکام روابط هر چه سریع‌تر و پس از بررسی‌های لازم امضا شود.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این کنفرانس خبری مشترک در پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی افغانستان مبنی بر این که سفر شما به افغانستان همراه با باران و معرفی کابینه به مجلس پس از چهار ماه بوده است و فکر می‌کنید روند همکاری‌ها میان دو کشور به چه سمتی رود و ایران در زمینه مبارزه با تروریسم چه همکاری با افغانستان می‌تواند داشته باشد؟ گفت: ایران همواره خواهان ثبات و مشارکت همه مردم در آینده افغانستان بوده است و امروز خوشحالیم که بیش از هر زمان دیگری این امر در حال تحقق است و فرصتی فراهم شده که دولت افغانستان بر چالش‌هایی که کل منطقه از آن رنج می‌برد فائق آید.

او ادامه داد: ایران از سال‌ها قبل به دنبال ایجاد شرایط ثبات و مبارزه با افراط و خشونت بوده است و این تلاش‌ها بدون وقفه ادامه پیدا خواهد کرد. ما هم‌چنین در بازسازی افغانستان و تامین امنیت و مقابله با افراط آماده همکاری هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره حضور نیروهای خارجی در افغانستان، گفت: شرایط منطقه ما با حضور خارجی‌ها بهبود پیدا نکرده است و ایران در امور داخلی افغانستان هیچ وقت دخالت نکرده و این از اصول سیاست خارجی‌اش است که در مسائل داخلی کشورها به ویژه همسایگانش مداخله نکند. ما البته از اهداف حضور خارجی‌ها در منطقه نگرانی داشته‌ایم و برادرانه و با صراحت این مساله را به برادران و خواهران خود در کشورهای همسایه گفته‌ایم. البته اطمینان‌هایی را از رهبران افغانستان در رابطه با رفع نگرانی‌مان دریافت کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: در زمینه موادمخدر آمارها نشان می‌دهد کشت و قاچاق آن رو به افزایش بوده است و مطمئن هستیم اولویت دولت وحدت ملی به ریاست آقای غنی احمد زی و عبدالله عبدالله مقابله با این روند است چرا که عامل بی‌نظمی و بی‌ثباتی در افغانستان و منطقه و مانع توسعه افغانستان است. ما در این زمینه در کنار افغانستان هستیم و معتقدیم جامعه بین‌الملل هم باید کمک کند.

انتهای پیام

کد N684987

وبگردی