آفتاب
خبرنگار اعزامی مهر از افغانستان/۵

ظریف در دیدار با عبدالله: همه افغان ها خود را در دولت حاضر دیده‌اند

ظریف در دیدار با عبدالله: همه افغان ها خود را در دولت حاضر دیده‌اند

وزیر امور خارجه ایران گفت: دولت ملی، دولتی است که همه مردم خود را در آن فعال و حاضر می‌بینند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به افغانستان، محمد جواد ظریف در ابتدای این دیدار با سپاس از دولت افغانستان برای این دعوت، گفت: با سپاس از برادر عزیز و بزگوار و دوست قدیمی‌ام، عبدالله عبدالله، از مردم خوب، همسایه و برادر افغانستان برای مهمان‌نوازی‌شان نسبت به بنده و هیات همراه بسیار سپاسگزارم.

وی ادامه داد: امروز روز بسیار خوبی برای افغانستان است، روزی است که کابینه دولت وحدت ملی برای رای اعتماد به مجلس می‌رود.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران چه در دوره جهاد، مقاومت و چه در دوران افراط و تروریسم، دوران تشکیل دولت موقت و اکنون در کنار افغانستان بوده‌ایم و خوشحالیم که در توسعه و ثبات کشور تلاش کرده‌ایم.

ظریف تاکید کرد: البته نقش ما به این دلیل است که توسعه و ثبات افغانستان را توسعه و ثبات خود می‌دانیم و این برای ما اهمیت راهبردی دارد لذا همیشه در کنار مردم افغان خواهیم بود.

وی با اشاره به چالش‌های مشترک ایران و افغانستان، گفت: در نشست مشترک با عبدالله، این چالش‌ها اشاره شد: مسئله افراط و تروریسم کل منطقه را فرا گرفته و همانطور که در وقایع اخیر دیدیم، جهان را درگیر کرده است. حرمت شکنی و توهین به مقدسات، گونه‌ای از جهل است که به خشونت و افراط دامن می‌زند. امیدواریم در کنار مردم افغان، بتوانیم حرکت مشترکی در مقابله با این تهدیدات برداریم.

وزیر امور خارجه کشورمان به مسئله مواد مخدر اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیاز به راهکارهای مشترک داریم. حضور موثر جامعه بین الملل را که در گذشته ضعیف عمل کرده، خواستاریم.

ظریف درباره دیگر چالش‌ها گفت: مساله مهاجران، قانونمند کردن آنها، رفت و آمدها، بحث‌های اقتصادی، همکاری در زمینه آب و ... موضوعات مشترک و مورد نظر دو کشور است که کشور ایران و افغانستان را به هم پیوند می‌دهد.

وی تاکید کرد: فرصت‌های بسیاری برای توسعه شرق ایران و افغانستان وجود دارد که در این زمینه‌ها نیز گفتگوهایی داشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در خاتمه کرد: همکاری‌های دیپلماتیک و فرهنگی بین ایران و افغانستان همیشه بوده و ما از حضور دانشجویان عزیز افغان در ایران استقبال می‌کنیم و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

کد N684882

وبگردی