آفتاب
عفو بین الملل:

اروپا به همکاری با آمریکا در شکنجه مظنونین اعتراف کند

اروپا به همکاری با آمریکا در شکنجه مظنونین اعتراف کند

عفو بین الملل امروز سه شنبه از کشورهای اروپایی خواست تا با اعتراف به همکاری با سازمان سیا، مسئولیت خود را در بازداشت و شکنجه غیر قانونی مظنونین را بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، عفو بین الملل با صدور بیانیه ای در این رابطه اعلام کرد: زمان اجری عدالت در مورد تمامی کسانی که در اقداماتی همچون غرق مصنوعی، شکنجه های جنسی، و اعدام های نمایشی دست داشتند فرا رسیده است. این افراد بیاد بپذیرند که در اقداماتی غیر قانونی دست داشته اند. 

در این بیانیه  که امروز سه شنبه منتشر شده است از کشورهای اروپایی درخواست شده که نقش خود در روش های بازجویی و شکنجه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را به صورت گسترده شفاف سازی کنند.

عفو بین‌ الملل در این گزارش  از کشورهای لهستان، رومانی، لیتوانی، مقدونیه و انگلیس درخواست کرد که در مورد نقش خود در این ارتباط توضیح داده و مسئولین این گونه اقدامات را تحت تعقیب قانون قرار دهند.

بر اساس گزارش های تائید شده، پس از وقابع 11 سپتامبر آمریکا با بهانه مبارزه با تروریسم و جلوگیری از تهدیدات تروریستی، با همکاری کشورهای اروپایی شروع به بازداشت گسترده افرادی کرد که احتمال حمایت و یا حضور آنها در گروه های افراطی و تروریستی می رفت. در همین ارتباط آمریکا زندان هایی در چند کشور اروپایی دایر کرده بود که این زندان ها به «زندان های سیاه» معروف بودند و کسی از وجود آنها خبر نداشت. 

کد N684786

وبگردی