آفتاب

انتخابات ریاست‌جمهوری در زامبیا

انتخابات ریاست‌جمهوری در زامبیا

مردم زامبیا امروز (سه‌شنبه) در رقابتی تنگاتنگ و شدید برای انتخاب رئیس‌جمهور کشورشان پس از تلاش‌های حزب حاکم برای بر سر قدرت ماندن به دنبال مرگ مایکل ساتا، رئیس‌جمهوری زامبیا در سال گذشته میلادی، به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دو نامزد رقیب اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری زامبیا ادگار لونگو 58 ساله، وزیر دفاع این کشور و نماینده حزب حاکم «جبهه میهن‌پرست» و هاکاینده هیچیلما 52 ساله، نامزد اپوزیسیون از حزب «اتحاد برای توسعه ملی» هستند.

در پی این مسائل دو سال باقی مانده از دوره پنج ساله ریاست‌جمهوری ساتا در زامبیا نیز یکی از مسائل مطرح است؛ کشوری که مالیات‌های اعمال شده جدید بر فلزات به یکی از مسائل عجیب و غافلگیرکننده این انتخابات تبدیل شده است.

حزب حاکم «جبهه میهن پرست» در ژانویه سال‌جاری میلادی این مالیات را مشخص کرد، در حالی که هیچیلما متعهد شده تا این مالیات را برداشته و زامبیا را به کشوری دوستدار تجارت و کسب و کار تبدیل کند.

این دو رقیب انتخاباتی جمعیت بسیار زیادی را در آخرین دقایق راهپیمایی‌های انتخاباتی به خیابان‌ها کشاندند.

اولیور ساسا از یک شرکت مشاور اقتصادی و تجاری گفت: کاملاً مشخص است که این انتخابات یک رقابت تنگاتنگ خواهد بود.

یک راننده تاکسی در زامبیا گفت: این رقابت 50-50 است. اگر به حزبی جدید رای دهیم، اقدامی بی‌فایده خواهد بود چراکه این حزب روند تازه‌ای را پیش خواهد گرفت. بیایید اجازه دهیم تا حزب حاکم «جبهه میهن پرست» روندی را که آغاز کرده، ادامه دهد.

براساس اطلاعات بانک جهانی، علی‌رغم سیاست‌های معطوف شده بر رشد کشور و ثبات اقتصادی در چند سال اخیر، دست‌کم 60 درصد از جمعیت زامبیا که حدود 15 میلیون تن می‌شوند زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

حدود 5.2 میلیون تن از جمعیت زامبیا واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند.

این انتخابات در ساعت شش صبح به وقت محلی آغاز و 12 ساعت بعد پایان می‌یابد و در سراسر کشور 6000 پایگاه انتخاباتی وجود دارد.

هر کسی که در این انتخابات پیروز شود 19 ماه باقی مانده از دوره ریاست‌جمهوری ساتا را خدمت خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N684702

وبگردی