آفتاب

خانه دود کجاست؟!

خانه دود کجاست؟!

تهرانی‌ها در هر سال 62 میلیون تن دی‌اکسید کربن وارد جو می‌کنند و این بیش از 11 درصد آلایندگی کل کشور را تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری در شماره امروز خود نوشت: ایرانی‌ها هر سال با تولید 550 میلیون تن دی‌اکسید کربن رتبه نهمین کشور آلاینده جهان را به‌خود اختصاص داده‌اند.

 


 


هر ایرانی نیز به‌طور متوسط سالانه 7.32 تن دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. این آمار سازمان بهره‌وری انرژی ایران است. این در حالی است که نهادهای بین‌المللی میزان تولید دی‌اکسید کربن در ایران را 611 میلیون تن می‌دانند. بررسی این آمار در کنار یکدیگر نشان می‌دهد که ما سرعت حیرت‌آوری برای نابودی کره زمین آغاز کرده‌ایم؛ زمینی که به تعبیر قرآن «و جعلنا الارض مهادا» نام گرفته است.



 


 


70 درصد آلایندگی در شهرهای کشور را خودروها و منابع متحرک به خود اختصاص داده‌اند و 30 درصد دیگر نیز به منابع ثابت اختصاص دارد. در واقع تنها خودروها و موتورسیکلت‌های تهران و دیگر شهرها و مناطق کشور نیستند که در آلودگی هوای شهرها دخیلند. اگرچه خودروها و موتورسیکلت‌ها بیشترین مقدار از 70 درصد آلایندگی منابع متحرک را به‌خود اختصاص داده‌اند اما در این میان موتورخانه‌های مجتمع‌های مسکونی نیز به‌عنوان اصلی‌ترین هدف برای کاهش آلودگی مورد توجه قرار گرفته‌اند.



 


 


چندی پیش رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار ‌شهرداری ‌تهران با اشاره به اینکه بخش ساختمان حدود 40 درصد مصرف انرژی را به خود اختصاص داده و حدود 30 درصد آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع ثابت است، دلایل عمده این وضعیت را رعایت نکردن استانداردهای آلایندگی و اصول فنی در طراحی، انتخاب تجهیزات، نصب و راه‌اندازی، بهره‌برداری، راهبری و نگهداشت و عدم بازرسی و نظارت کافی برشمرد.



 


 


علی‌محمد شاعری انجام صحیح معاینه فنی موتورخانه را موجب کاهش 21 درصدی مصرف سوخت و کاهش 95 درصدی تولید گاز منواکسید کربن در ساختمان‌ دانست. وی همچنین گفته با توجه به فراوانی و ارزان بودن حامل‌های انرژی و رعایت نکردن استانداردهای مصرف، «بیش از 10 برابر کشورهای دیگر» انرژی در کشور مصرف می‌شود.



 


 


وی نیز با تأیید اینکه حدود 70 درصد از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک و 30 درصد بقیه ناشی از منابع ثابت است، علت اصلی این مقدار از آلایندگی را عمدتاً به‌علت تنظیم نبودن سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در موتورخانه‌های اماکن مسکونی، اداری و تجاری و صنعتی و با تجهیزات غیراستاندارد می‌داند.



 


 


رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار در ادامه با اشاره به اینکه رعایت استانداردها متأسفانه در کشور جدی گرفته نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ما نیز در این زمینه باید به جایی برسیم که با رعایت دقیق استانداردهای لازم و تغییر رفتارها، به بهبود شاخص‌های محیط زیست شهری نائل شویم. همچنین به گفته وی، تمامی ساختمان‌های متعلق به شهرداری تهران تا پایان سال جاری معاینه فنی شده و تمامی آنها موظف به رعایت استاندارد آلایندگی می‌شوند.



 


 


     لزوم معاینه فنی موتورخانه‌ها
 



 


 


در سال 1387 برای نخستین‌بار طرح معاینه فنی موتورخانه‌ها مطرح و برای نخستین‌بار دستورالعمل تهیه شناسنامه فنی و معاینه فنی موتورخانه‌های کشور در قالب پیش‌نویس استانداردی با همین عنوان تدوین شد. تازه از آن سال بود که پایش آلایندگی موتورخانه‌های ساختمانی جدی‌تر شد.



 


 


بلافاصله اجرای پروژه معاینه فنی موتورخانه‌ها در بیش از 140 ساختمان شرکت ملی گاز ایران در سطح کشور کاهش مصرف گاز به میزان 23 درصد و انتشار گاز مونواکسید کربن را به میزان 95 درصد به همراه داشت. از طرفی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز با اجرای این طرح در بیش از 100 ساختمان از مناطق مختلف شهرداری تهران به این طرح پیوست و موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش میزان آلایندگی این طرح شد. هم‌اکنون نیز برای اجرای این طرح در سطح شهرداری تهران اقدامات گسترده‌ای در دست اجراست. از طرفی تمامی ساختمان‌های شهرداری تهران هر ساله بصورت منظم معاینه می‌شوند و در گام بعدی نیز برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در این ساختمان‌ها از الگوی‌های تازه‌ای برای تأمین انرژی مانند بکارگیری انرژی‌های نو و غیرآلاینده استفاده می‌شود.



 


 


     روش‌های صرفه‌جویی در مصرف گاز خانگی
 



 


 


- پرده‌های ضخیم می‌تواند مانعی در برابر اتلاف حرارت از خانه شما باشد.



 


 


- تا حد امکان از شومینه استفاده نکنید. درِ بالای شومینه را بسته نگاه دارید تا گرما هدر نرود.



 


 


- استفاده از بخاری‌های با بازده بالا، استاندارد، دارای برچسب انرژی با رده‌های بالا را در دستور کار قرار دهید.



 


 


- کانال‌های کولر را حتماً با پوشش ضخیم و مناسب بپوشانید.



 


 


- استفاده از شیرهای ترموستاتیک در مسیر شوفاژ می‌تواند کاهش مصرف سوخت را به‌دنبال داشته باشد.



 


 


- خانه را آنقدر گرم نکنید که مجبور به باز کردن پنجره‌ها شوید.



 


 


- درز پنجره‌ها را با درز گیر بپوشانید. البته توجه داشته باشید در صورتی که از بخاری گازی استفاده می‌کنید یا پکیج شما از هوای داخل منزل استفاده می‌کند و دودکش دو جداره ندارد، باید حتماً قسمتی از درزها را برای تأمین هوای تازه باز بگذارید.



 


 


- به جای استفاده از لباس‌های تابستانی در منزل و بالا نگه‌داشتن دمای محیط، از لباس‌های گرم‌تر استفاده کنید و دما را بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد نگه دارید.



 


 


انتهای پیام



           
کد N684584

وبگردی