آفتاب

هشدار مقام سابق انگلیس در مورد تهدید فعالیتهای تروریستی در خاورمیانه علیه اروپا

هشدار مقام سابق انگلیس در مورد تهدید فعالیتهای تروریستی در خاورمیانه علیه اروپا

رئیس سابق آژانس جاسوسی خارجی انگلیس (MI6) هشدار داد، تنش‌های ژئوپلتیکی ناشی از درگیری‌ها و تروریسم در خاورمیانه تهدید امنیتی بزرگتری علیه اروپایی‌ها در مقایسه با تهدیدهای شوروی سابق علیه اروپا در زمان جنگ سرد محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، "سر جان ساورز"، رئیس سابق آژانس جاسوسی خارجی انگلیسی در نخستین مصاحبه خود از زمان استعفا از این سمت در نوامبر 2014، به روزنامه فایننشال تایمز گفت که رهگیری حملات تروریستی وحشیانه در خاک اروپا بیش از گذشته سخت و مشکل شده است.

وی افزود: حمله اخیر به دفتر یک نشریه در پاریس در کنار هشدارهای اخیر تروریستی و سرکوب فعالیت‌های افراط‌گرایان اروپایی نشان‌دهنده خطرناک بودن تهدیدهای تروریستی است. تنش‌های ژئوپلتیکی در خلال و بعد از جنگ سرد یکسری مشکلات جدی را برای اروپایی‌ها به وجود آورده است. اما تنش‌ها و ناآرامی‌هایی که اکنون در سراسر اروپا رخ می‌دهد و ناشی از ناآرامی‌ها در سوریه، عراق، لیبی و یمن است، بیش از گذشته چالش‌برانگیز هستند.

این رئیس سابق ام‌.آی.6 تاکید دارد که تکنیک‌های گروه‌های تروریستی متحول شده و آنها از تجربیات گذشته آموخته و تاکتیک‌های جدیدی را یاد گرفته‌اند.

وی درباره بی‌ثباتی در خاورمیانه گفت که انحلال دولت‌ها در منطقه، کاهش شدید قیمت نفت و دورنمای بی‌ثباتی سیاسی در عربستان از جمله مسائل نگران‌کننده هستند.

این مقام ارشد سابق ام.آی.6 همچنین ادامه داد، یمن و لیبی به محل اصلی تروریسم تبدیل شده‌اند اگرچه توجه و تمرکز جهانی همچنان بر بحران سوریه و عراق معطوف است. یکی از درس‌هایی که طی این 15 سال اخیر غرب آموخته، این است که نتوانسته قطعنامه‌های جدیدی را علیه کشورهایی که درگیر جنگ و درگیری هستند، اعمال کند و آنها خودشان به سمت جلو حرکت کرده و راهشان را یافته‌اند.

وی گفت: جهان حاضر آنچنان که باید قابل پیش‌بینی نیست. شما نمی‌توانید به راحتی در مسیری که می‌خواهید، پیش بروید. نابسامانی موجود در بازارهای جهانی به فروپاشی و سقوط سیاست‌های جهانی منجر می‌شود و این مساله‌ای کاملا جدید است چون ما در گذشته شاهد چنین روندی نبودیم.

انتهای پیام

کد N684536

وبگردی