آفتاب

سناتور آمریکایی فلسطینیان را به قطع کمک مالی واشنگتن تهدید کرد

سناتور آمریکایی فلسطینیان را به قطع کمک مالی واشنگتن تهدید کرد

یکی از سناتورهای آمریکایی تهدید کرد چنانچه فلسطینی‌ها علیه اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی اقدام قانونی انجام دهند، کمک سالانه آمریکا را از دست خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام در جریان سفر هیات هفت‌ نفره سناتورها به خاورمیانه گفت: چنانچه فلسطینی‌ها شکایتی علیه اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی تنظیم کنند، آمریکا کمک مالی خود به فلسطین را قطع خواهد کرد.

این تهدید در حالی مطرح می‌شود که فلسطینی‌ها ماه گذشته به‌رغم اعتراضات اسرائیل و آمریکا به دادگاه کیفری بین‌المللی پیوسته‌اند و تصمیم دارند تا جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را پیگیری کنند.

لیندسی گراهام که به همراه سناتورهای دیگر به سرزمین‌های اشغالی، قطر و عربستان رفته است، در جریان کنفرانس خبری خود گفت: اقدام فلسطینی‌ها، به بیراهه کشاندن نقش دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) است و از نظر من کاملا توهین‌آمیز است. ما شدیدا برای نشان دادن نارضایتی خودمان تلاش می‌کنیم. این بخشی از قانون ماست که چنانچه آنها از اسرائیل شکایت کنند، کمک مالی به فلسطین قطع می‌شود.

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که فلسطین را به عنوان یک کشور قبول ندارد و بنابراین آنها صلاحیت پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی را ندارند اما با این حال هیچگاه مستقیما نگفته‌اند که کمک مالی به فلسطین را قطع می‌کنند. در صورت قطع کمک مالی، شرایط برای تشکیلات خودگردان فلسطین سخت خواهد شد. آمریکا سالیانه 400 میلیون دلار به دولت فلسطین کمک می‌کند.

لیندسی گراهام در ادامه تاکید کرد که فلسطینی‌ها بار دیگر عضویت در دادگاه لاهه را بازنگری کنند و گفت که وی از تمایل آنها به تشکیل کشور حمایت می‌کند اما موافق پیوستن آنها به دادگاه کیفری بین‌المللی نیست و آن را گامی "تهاجمی" علیه اسرائیل می‌داند.

انتهای پیام

کد N684436

وبگردی